لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

ادامه بازداشت دانشجویان دانشگاه شیراز


اعتراض دانشجویان دانشگاه شیراز.
اعتراض دانشجویان دانشگاه شیراز.

همزمان با ادامه بازداشت سه دانشجوی دانشگاه شيراز، مقام های امنيتی استان فارس سه دانشجوی ديگر اين دانشگاه را پس از احضار به اداره اطلاعات اين استان بازداشت کردند.


بنا بر آمار هايی که دانشجويان دانشگاه شيراز منتشر کرده اند تا کنون هفده دانشجو از تحصيل محروم شده اند، هشت دانشجو بازداشت و پنج تن نيز به اداره اطلاعات احضار شده اند که هيچ يک از اين
تعداد به مقام های مسئول مراجعه نکرده اند. دانشجويان شيرازی خواستار پايان دادن به روند اداره به گفته آن ها پادگانی اين دانشگاه هستند.


يکی از دانشجويان به نام آقای کاظم رضايی که هفته پيش بازداشت شده بود، آزاد شده است. وضعيت سه نفر ديگر مشخص نيست و امکان دارد چند روز آينده آزاد شوند. رادیو فردا با یکی از دانشجویان معترض شیرازکه نخواست هویتش فاش شود گفت و گو کرده است.


رادیو فردا: ريشه اين مناقشه ها بين برخی از دانشجويان دانشگاه شيراز و کادر اداری دانشگاه از کجا آغاز شده است؟

دانشجوی معترضی از دانشگاه شیراز : سه سال پيش که آقای صادقی به عنوان رييس دانشگاه شيراز انتخاب شد، يعنی در حقيقت انتصاب شد، رويه ای در پيش گرفت به طوری که دانشجويان منتقد وتشکل های اين دانشجويان را حذف کردند و نشريات آنها را بستند و فعاليت جنبش دانشجويی از حالت قانونی به فعاليت غير قانونی تبديل شد.


ما در اين سه سال تلاش کرديم که برای انجمن اسلامی مجوز بگيريم ولی هنوز موفق نشده ايم و به ما مجوز نداده اند.


همچنين برای هر نشريه که مجوز می گيريم، بعد از يک يا دو شماره منحل می شود. به نظر من عامل اصلی برخوردهای اخير، نماينده های دولت آقای احمدی نژاد در استان هستند.


فرماندار، آقای سرهنگ عزيزی، در جمع دانشجويان بسيجی ضمن مطرح کردن مصوبات شورای تامين، اعلام کرد که عده ای از دانشجويان به دادگاه، عده ای به کميته انضباطی دانشگاه و عده ای به کميته انضباطی مرکزی احضار می شوند.


آيا می دانيد دليل اين اظهارات چه بوده و چرا آقای فرماندار انگشت اتهام خود را روی دانشجويان گذاشته است؟


ظرف يک سال و نيم گذشته، دانشگاه شيراز به يکی از قطب های اصلی فعاليت های جنبش دانشجويی در کشور تبديل شده بود و بسيار فعال عمل می کرد، از جمله تجمع ۱۱ روزه، تجمع روز ۱۶ آذر سال گذشته و تجمع ۱۶ و ۱۸ آذرماه امسال.


همان طور که فرماندار در جلسه دانشجويان بسيجی اعلام کرد، قرار است با اين جنبش به صورت ريشه ای برخورد شود و تلاش می کنند اين جريان را از ريشه بخشکانند.


آيا تا کنون فرصتی فراهم شده است که با مقام های مسئول در فرمانداری و دانشگاه باب مذاکره و تفاهم را باز کنيد؟


در جلساتی که در زمان وزارت آقای پورمحمدی برگزار می شد و يا درجلساتی که استاندار و فرماندار حضور داشتند و حتی جلسات پرسش و پاسخ دکتر صادقی، رييس دانشگاه، ما هميشه مسائل و مشکلات را مطرح کرده ايم و از آنها خواسته ايم که برای فعاليت قانونی ما فضا را فراهم کنند و به ما مجوز بدهند، ولی متاسفانه رويه آنها اين بود که تمام راه های قانونی را برای فعاليت دانشجويان منتقد ببندند.


در خبرهايی که از قول دانشجويان دانشگاه شيراز منتشر شده، عنوان شده است که دانشجويان قصد دارند، دست به اعتصاب غذا بزنند تا همکلاسی های آنها آزاد بشوند. آيا اين تصميم همچنان در دستور کار دانشجويان معترض قرار دارد؟


قرار بر اين بود که اگر روز شنبه نتيجه قطعی برسيم که اين دانشجويان آزاد نمی شوند، برنامه اعتصاب غذای خود را آغاز کنيم و هماهنگی های لازم انجام شده بود. اما به ما خبر رسيد که نامه قرار وثيقه آزاد سازی اين دانشجويان صادر شده است و ما اين حرکت را قدم مثبتی تلقی کرديم و اقدام خود را به تاخير انداختيم.


XS
SM
MD
LG