لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

کویت: شبکه جاسوسی ایران قصد حمله به مراکز حساس را داشت


شیخ محمد صباح‌ السالم الصباح، وزیر امور خارجه کویت
شیخ محمد صباح‌ السالم الصباح، وزیر امور خارجه کویت
هر چند وزیر امور خارجه کویت در تازه‌ترین اظهارات خود از قصد «شبکه جاسوسی ایران» برای حمله به مراکز حساس در کشورش خبر داده، ولی وی در عین حال با قطع رابطه با جمهوری اسلامی مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ محمد صباح‌ السالم الصباح، وزیر امور خارجه کویت، روز پنج‌شنبه اعلام کرده است، اعضای یک شبکه جاسوسی ایران قصد حمله به مراکز «راهبردی» در کویت را داشتند.

وزیر امور خارجه کویت که در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العربیه سخن می‌گفت، در این باره اظهار داشته است: « ما درباره شبکه‌ای حرف می‌زنیم که وظیفه آن تنها جمع آوری اطلاعات درباره حضور نظامی آمریکا در کویت نبود، بلکه ماموریت این شبکه فراتر از این‌ها بود.»

شیخ محمد صباح‌ السالم الصباح همچنین افزوده است: «آنها مواد منفجره داشتند و می‌خواستند، مراکز حساس را در کویت منفجر کنند. آنها نام و مشخصات افسران را در اختیار داشته و به اطلاعات بسیار حساسی دست یافته بودند. این امر نشان دهنده آن است که قصد آنها ضربه زدن به امنیت کویت بوده است.»

این سخنان تنها یک روز پس از آن بیان می‌شود که وزیر امور خارجه کویت، در اظهارات بسیار تندی از «بیرون انداختن» سه دیپلمات ایرانی به اتهام دست ارتباط با شبکه جاسوسی ایران در کویت سخن گفته بود.

در اوایل فروردین ماه سال جاری دادگاهی در کویت دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرده بود، که این امر باعث تیرگی در روابط دو کشور شده است.

به دنبال این رویداد کویت سه دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرده بود که این اقدام واکنش متقابل جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت.

پیشتر وزیر امور خارجه کویت اعلام کرده بود، کشورش هر کدام از دیپلمات‌های ایرانی را که ارتباطشان با شبکه جاسوسی ایران محرز شده باشد، اخراج خواهد کرد.

در اوایل سال گذشته خورشیدی دولت کویت از کشف یک شبکه جاسوسی ایران در این کشور خبر داده و اعلام کرده بود، مقام‌های قضایی این کشور سرگرم تحقیقات از بازداشت‌شدگان هستند.

به دنبال انتشار این خبر شماری از نمایندگان پارلمان کویت خواستار اخراج سفیر جمهوری اسلامی از این کشور شده بودند.

با این حال به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره صدور حکم اعدام برای چند تن از متهمان به جاسوسی برای ایران در کویت، یک مقام وزارت امور خارجه ایران در این باره به خبرگزاری مهر گفته بود: «این موضوع هیچ گونه ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران و یا اعضای سفارت کشورمان نداشته و انتساب چنین ادعایی به ایران از سوی دستگاه قضایی کویت غیر مسئولانه است.»

گزارش‌های مربوط به کشف شبکه جاسوسی ایران در کویت در حالی منتشر شده است که به ویژه پس از اعزام نیروهای نظامی از سوی چند کشور عرب حوزه خلیج فارس به بحرین برای مقابله با اعتراض‌های شیعیان این کشور، تنش در روابط میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بالا گرفته است.

در این میان وزیر امور خارجه کویت با بیان این که کشورش همچنان به دنبال داشتن روابط خوبی با ایران است، اظهار داشته است: «ما با قطع رابطه (با ایران) کاملاً‌ مخالف هستیم.»

وی در عین حال از جمهوری اسلامی خواسته است، شورای همکاری خلیج فارس را مجموعه‌ای «مستقل» تلقی کند.

روز چهارشنبه شیخ‌ عبدالله بن‌زاید آل‌ نهیان، وزیر امور خارجه امارات، نیز خواستار تجدید نظر جمهوری اسلامی در سیاست منطقه‌ای خود شده و از تهران خواسته بود به «وحدت و تمامیت ارضی»‌ کشورهای عرب حوزه خلیج فارس احترام بگذارد.
XS
SM
MD
LG