لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

اژه‌ای: خودمان هم نفهميديم چطور ما را کنار گذاشتند


غلامحسين محسنی‌اژه ای، دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات، با اشاره به اينکه رهبر جمهوری اسلامی از برکناری آقای مصلحی اطلاعی نداشته است، در مورد عزل خودش از وزارت اطلاعات در دولت نهم گفت «ما خودمان هم نفهميديم چگونه و چرا ما را کنار گذاشتند.»

دادستان کل کشور، پنجشنبه در خرم آباد با روایت چگونگی برکناری خود از وزارت اطلاعات از اقدام دولت در برکناری مصلحی به عنوان اقدامی بدون توجیه یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسنی‌اژه ای با اشاره به اینکه کنار گذاشتن وزرا جزء اختیارات رئیس جمهور است، افزود: «ولی حقیقتاً نحوه عملکرد در مورد برکناری وزیر اطلاعات توجیه پذیر نیست.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به حیدر مصلحی از ادامه کار وی در وزارت اطلاعات حمایت کرده است. سایت های نزدیک به دولت پیشتر خبر داده بودند که حیدر مصلحی دیگر وزیر اطلاعات نیست و محمود احمدی نژاد سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی در نامه خود که روز چهارشنبه خطاب به حیدر مصلحی و نه به محمود احمدی نژاد نوشته شده است، از وزیر اطلاعات خواسته تا «بیش از پیش در انجام ماوریت‌های مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج
دهد.»

روز يکشنبه خبرگزاری های نزديک به دولت و سايت رياست جمهوری ایران اعلام کرده بودند که حيدر مصلحی از سمت وزیر اطلاعات استعفاء داده و رييس جمهور نيز با اين کناره گيری موافقت کرده است.

آقای اژ ه‌ای همچنین در مورد برکناریش در دولت نهم افزود: اتفاقی که برای ما رخ داد مانند همین اتفاقی بود که برای مصلحی رخ داد.

محسنی اژه ای در ادامه سخنانش گفت: «من در نهایت به رئیس دفتر رئیس جمهور گفتم خب ایرادی ندارد، ما به جلسه دولت می رویم تا حداقل با دوستانی که چهار سال با هم بودیم خداحافظی داشته باشیم که ایشان به ما گفتند شما نروید!»

وی افزود: «هرقدر اصرار کردیم اجازه خداحافظی به من ندادند.»

محسنی اژه ای ادامه داد: «اینقدر شتاب زده در مورد برکناری وزرا عمل شده بود که حتی به این موضوع هم فکر نکرده بودند که با عزل ما دولت از رسمیت می افتد و باید برای ادامه کار دوباره از مجلس رای اعتماد بگیرد.»

در آذر ماه سال گذشته نیز، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه برکنار شده ایران، با اشاره به این‌که از پیش در جریان برکناری‌اش قرار نگرفته و از مراسم تودیع و معارفه نیز بی‌اطلاع بوده است، برکناری‌اش در حین انجام مأموریت را «غیر اسلامی و توهین آمیز» خواند.

منوچهر متکی در حالی که در سفر سنگال به سر می‌برد به دستور محمود احمدی‌نژاد از وزارت امور خارجه برکنار شد.

وی در واکنش به این اقدام رئیس دولت دهم، برکناری یک وزیر در حین انجام مأموریت را «غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین‌آمیز» خوانده بود.

کناره گيری وزیر اطلاعات و سپس مخالفت آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با آن در روزهای اخير به جنجالی در صحنه سياسی ايران و ميان هواداران دولت دهم و اصولگرايان منتقد محمود احمدی نژاد تبديل شده است.
XS
SM
MD
LG