لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

قانون وضعيت فوق العاده در سوريه رسما لغو شد


بشار اسد
بشار اسد
بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه در فرمانی، قانون وضعيت فوق العاده در اين کشور را لغو کرد. بدستور او دادگاه امنيت ملی نيز برچيده می شود.

قانون وضعيت فوق العاده ۴۸ سال پيش وضع شد و از آن زمان هرگونه تجمعات و تظاهرات ضد دولتی ممنوع بوده و فعالان حقوق سياسی و مدنی بازداشت می شدند.

لغو اين قانون از خواست های اصلی معترضان در يک ماه اخير در سوريه بوده است. به گفته نهادهای حقوق بشری، بيش از ۲۰۰ نفر از آغاز اين اعتراض ها کشته شده اند.

به گزارش سی ان ان، برخی از معترضان به دولت سوریه خواستار اصلاحات سیاسی بیشتری از جمله آزادی زندانیان سیاسی و حق تاسیس احزاب مستقل هستند.

مخالفان بشار اسد اعلام کرده بودند ، پس از نماز جمعه نيز راهپيمايی خواهند کرد.

در همین حال هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، چهارشنبه خشونت در سوريه را محکوم کرد و گفت: دولت سوريه بايد به بازداشت های خودسرانه و شکنجه زندانيان پایان دهد.

به گزارش رويترز خانم کلينتون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ما به ويژه نگران وضعيت در شهر حمص هستيم. گزارش های متعددی خبر از خشونت و تلفات در ميان افراد غير نظامی و ماموران دولت می دهد.

وزير خارجه آمريکا افزود تائيد اين گزارش ها توسط منابع مستقل دشوار است، چرا که خبرنگاران اجازه ورود به اين شهر را ندارند.

فعالان سوری می‌گويند از روز دوشنبه تاکنون، ۲۰ نفر از معترضان هوادار دمکراسی به ضرب گلوله سربازان و دیگر نیروهای سوری جان باختند.

خانم کلینتون از دولت سوریه خواست به خشونت پایان دهد و به مطالبات مشروع مردم سوریه که خواهان اصلاحات بنیادی و پایدار هستند، پاسخ دهد.

در همین حال سازمان ديدبان حقوق بشر به تازگی با انتشار بيانيه‌ای سازمان‌های امنيتی و اطلاعاتی سوريه را به شکنجه صدها تظاهرکننده بازداشت شده در روزهای اخير متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG