لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

تصمیم آمريکا به اعزام هواپيماهای بدون سرنشين به ليبی


ساعاتی پس از اعلام وزارت دفاع آمریکا در مورد صدور مجوز اعزام هواپیماهای بی‌سرنشین برای کمک به شورشیان مخالف معمر قذافی، سناتور جمهوریخواه جان مک‌کین نیز با هدف دیدار با مخالفان قذافی وارد بنغازی شد.

آقای مک‌کين، رقیب اصلی باراک اوباما در انتخابات پیشین ریاست جمهوری که از موافقان مداخله نظامی آمريکا در ليبی است، روز جمعه در بدو ورود به بنغازی اعلام کرد که شورشيان و معترضان ليبی «قهرمان» هستند و بايد از آنها حمايت شود.

به گزارش آسوشيتدپرس، آقای مک‌کين همچنین افزود که «برای بررسی شرايط» و نيز ديدار با مقامات شورای انتقالی ملی وارد بنغازی شده است.

این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا، برجسته ترین شخصیت سیاسی برجسته آمريکايی است که از تشکيلات مخالفان در شرق ليبی ديدار می‌کند.

پیش از این در روز پنجشنبه رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا اعلام کرده بود که دستور اعزام هواپيماهای بدون سرنشين از سوی رئيس‌جمهور آمريکا صادر شده و برای نخستين بار، اين جنگ افزارها به ليبی اعزام می‌شوند.

مخالفان و معترضان در ليبی می‌گويند حملات هوايی ناتو، نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی کافی و مؤثر نيست و آمريکا بايد مانند روزهای آغازین عمليات ائتلاف بین‌المللی در این حملات حضور داشته باشد.

در این میان آقای مک‌کين از اقدام باراک اوباما برای حضور نظامی محدود در ليبی حمايت کرده و از منتقدان انتقال فرماندهی نيروهای ائتلاف نظامی ليبی به ناتو به شمار می‌رود، گفته است که خواهان اقدام نظامی بيشتر آمريکا در ليبی و ارسال تسليحات و مهمات به شورشيان ليبی است.

آقای مک‌کين، حتی پيش از تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای محافظت از جان غيرنظاميان در ليبی، خواهان اقدام نظامی آمريکا در ليبی بود.

تصميم آمريکا برای ارسال هواپيماهای بدون سرنشين مورد استقبال مخالفان قذافی قرار گرفته است و شورشیان ابراز اميدواری کرده‌اند که اين حمايت نظامی به آزادی مصراته کمک کند و به حضور سنگين نيروهای حامی معمر قذافی در اين شهر پايان دهد.

هواپيماهای بدون سرنشين که آمريکا از آنها برای حمله به گروه‌های تروريستی در پاکستان نیز استفاده می‌کند، در فاصله‌ای کم از سطح زمين پرواز می‌کند و می‌تواند به هدف‌های دقيق و برنامه‌ريزی شده حمله کند.

همزمان از لیبی خبر می‌رسد که حملات نيروهای ناتو به حاميان قذافی ادامه دارد و بر اساس اعلام روز جمعه تلويزيون دولتی ليبی، دست کم ۹ تن در جريان حملات هوايی به شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG