لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

آیت‌الله خامنه‌ای: در ماجرای وزارت اطلاعات، از مصلحت بزرگی غفلت شده بود


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اظهار نظر در ابقای وزیر اطلاعات دولت دهم، گفت که بنا ندارد در کارهای دولت دخالت کند اما در این مورد که «چندان هم مهم نیست» احساس کرده بود که «از مصلحت بزرگی غفلت شده است». همزمان نحوه انعکاس این سخنان در خبرگزاری دولت ایرنا حاشیه‌ساز شده است.

این تازه‌ترین واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به موضوع کناره‌گیری و ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم، در حالی عنوان می‌شود که از زمان انتشار اخبار در مورد ابقای آقای مصلحی با نظر رهبر جمهوری اسلامی و پس از آن انتشار حکم آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به وزیر اطلاعات، محمود احمدی‌نژاد هنوز واکنشی علنی نشان نداده و خبر پذیرش استعفای آقای مصلحی نیز همچنان در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در دسترس است.

از زمان انتشار اخباری مبنی بر مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با تغییر وزیر اطلاعات، چهره‌ها و وب‌سایت‌های هوادار محمود احمدی‌نژاد، تمایلی به پذیرش این حکم از خود نشان ندادند و علاوه بر خبرگزاری دولتی ایرنا که مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با تغییر وزیر اطلاعات را «ادعای» برخی خبرگزاری‌ها خوانده بود، برخی سایت‌های غیررسمی حامی رئیس دولت از اصرار وی بر تغییر وزیر اطلاعات خبر دادند.

اما در شرایطی که انتظار می‌رفت حضور آقای مصلحی در وزارت اطلاعات و نیز صدور حکم آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به وی پایانی بر تمامی حرف و حدیث‌ها بر ماندن و رفتن ششمین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی باشد، برخی از چهره‌های حامی محمود احمدی‌نژاد استدلال کردند که ممکن است نظر آیت‌الله خامنه‌ای در مورد ابقای وزیر اطلاعات، «حکم حکومتی» و لازم‌الاجرا نباشد.

از جمله این افراد عباس اميری‌فر، رئيس شورای فرهنگی نهاد رياست جمهوری، است که در گفت‌وگو با فارس با اشاره به «تمکین رئیس جمهور از نامه رهبری» افزوده بود که باید بررسی شود آيا دستور آیت‌الله خامنه‌ای حكم حكومتی بوده است يا نه، چرا که «ممكن است ولی‌فقيه در يک مورد توصيه كنند اما تكليف نفرمايند و نمی‌توان نظرات رهبری را حكم حكومتی توصيف كرد.»

اکنون آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با شماری از مردم استان فارس، با بی‌اهمیت خواندن ماجرای کناره‌گیری و ابقای وزیر اطلاعات، تأکید کرده است که جز در آنجا که «احساس کند مصلحی مورد غفلت قرار گرفته است»، بنای «دخالت» در کار دولت را ندارد.

وی افزوده است که «در قضیه اخیر هم که چندان مهم نیست، احساس شد از مصلحت بزرگی غفلت شده است».

«دشمنان منتظر بهانه هستند»

آیت‌الله خامنه‌ای دراین دیدار همچنین با تأکید بر اینکه نباید گذاشت «اختلاف و شکاف به وجود آید و آنچه دشمن می‌خواهد، روی دهد»، بار دیگر انگشت اتهام را به سوی «دشمنان و رسانه‌های بیگانه» برده است.

رهبر جمهوری اسلامی گفته است که «تبلیغات رسانه‌های بیگانه را در مورد این قضایا "که آنچنان اهمیتی ندارد" ببینید، که چه جنجالی به راه انداخته‌اند و در تحلیل‌های خود می‌گویند که در جمهوری اسلامی شکاف و حاکمیت دوگانه به وجود آمده و رئیس‌جمهور حرف رهبری را گوش نکرده است.»

وی به «عناصر داخلی و دلسوزان کشور» توصیه کرده است که از «بگو مگوها و تحلیل‌های پوچ بر ضد یکدیگر» و نیز «ایجاد زمینه برای فضای تبلیغاتی بیگانگان» پرهیز کنند و در عین حال تصریح کرده است که «نظام جمهوری اسلامی دستگاه مقتدری است و رهبری هم محکم بر مواضع خود ایستاده است».

رهبر جمهوری اسلامی خاطرنشان کرده است که «تا زمانی که من زنده هستم و مسئولیت دارم، نخواهم گذاشت حرکت عظیم مردم ایران به سمت آرمان‌ها، ذره‌ای منحرف شود».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با دفاع مجدد از «خدمات دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور»، افزوده است که «ملت و رهبری همواره از خط کار و خدمت حمایت می‌کنند و ملاک هم اشخاص نیستند بلکه ملاک اصلی خط کار و خدمت است».

روایت حاشیه‌ساز ایرنا از سخنان رهبری

در مورد تازه‌ترین سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رفتار ایرنا در انتشار گزینشی این سخنان حاشیه‌ساز شد و دفتر آیت‌آلله خامنه‌ای را به واکنش واداشت.

گرچه ایرنا به سرعت خبر خود از دیدار امروز آیت‌الله خامنه‌ای را از خروجی خود حذف کرد اما از اطلاعیه دفتر رهبر جمهوری اسلامی بر می‌آید که خبرگزاری دولت گزارش این دیدار را به طور «ناقص» منتشر کرده است.

ایرنا این گزارش را زیر عنوان «رئیس جمهور و دولت شبانه‌روز در حال خدمت هستند» منتشر کرده بود اما گزارش تازه‌ای عنوان «قوای سه‌گانه بويژه دولت حقاً و انصافاً در حال خدمت و تلاش هستند» را برگزید.

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای با ذکر ساعت و کد انتشار گزارش اولیه ایرنا، این اقدام را تأسف‌بار و غیرمسئولانه خوانده است و از رسانه‌ها خواسته است تا از خبر ایرنا به هیچ عنوان استفاده نکنند و روابط عمومی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای را به عنوان تنها مرجع انتشار اخبار وی بشناسند.

«دخالتی در بحرین، یمن و لیبی نداشته‌ایم»

رهبر جمهوری اسلامی بخش دیگری از سخنان خود را به وقایع اخیر منطقه اختصاص داده و تصریح کرده است که جمهوری اسلامی «به غیر از اعلام صریح موضع خود»، دخالتی در بحرین، یمن و لیبی نکرده است.

وی همچنین نحوه مواجهه حکومت بحرین با اعتراض‌ها در این کشور و نیز استفاده از نیروهای خارجی در سرکوب اعتراض‌ها را مورد انتقاد قرار داده و هشدار داده است که «این گونه اقدامات جز افزایش عقده‌ها و عصبانیت مردم فایده‌ای ندارد، و ممکن است خشم مردم بار دیگر هنگامی سر باز کند که حکومت نتواند هیچ کاری انجام دهد».

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای «اگر وضعیت مردم بحرین و نوع حکومت آنها و نحوه استفاده حاکمان از حکومت برای هر انسان صاحب بینشی بیان شود، قطعاً رفتار حکومت بحرین محکوم خواهد شد.»

ایران تاکنون از زبان مقام‌های رسمی خود مدعی حمایت معنوی از اعتراض‌ها در بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی بوده و اتهام دخالت مستقیم در وقایع داخلی این کشورها را رد کرده و به ویژه منتقد جدی حضور نیروهای نظامی عربستان و چند کشور عربی دیگر در درگیری‌های اخیر بحرین است.

با این حال بحرین می‌گوید که نیروهای خارجی حاضر در بحرین، نیروهای شورای همکاری خلیج فارس هستند و تا زمانی که تهدید ایران برطرف نشود در این کشور حضور خواهند داشت.

در سخنان آیت‌الله خامنه‌ای اما موضوع اعتراض‌ها در سوریه و برخورد خونبار این متحد جمهوری اسلامی با معترضان، مسکوت گذارده شده و رهبر جمهوری اسلامی کوچکترین اشاره‌ای به آنچه در سوریه بر سر معترضان سوری می‌رود، نکرده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده متهم به همکاری با دولت سوریه در سرکوب مخالفان است و در تازه‌ترین رخداد، باراک اوباما ضمن محکوم کردن سرکوب خون‌بار اعتراض‌های مردم سوریه در روز «جمعه بزرگ»، سوریه را متهم کرد که در تلاش برای یاری گرفتن از جمهوری اسلامی و به‌کارگیری «روش‌های وحشیانه» حکومت ایران در سرکوب معترضان سوری است.

حکومت سوریه، روز جمعه در اولین مواجهه با حرکت اعتراضی مردم پس از لغو قانون وضعیت اضطراری در این کشور، ده‌ها تن را به خاک و خون کشید که برخی از گزارش‌ها شمار کشته‌شدگان این سرکوب را بین ۷۵ تا ۹۰ نفر ذکر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG