لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

فرار بیش از ۴۵۰ تن از زندان قندهار با کمک طالبان


بخش قدیمی زندان «سرپوزه»- آوریل ۲۰۱۰
بخش قدیمی زندان «سرپوزه»- آوریل ۲۰۱۰
مقامات افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که بیش از ۴۵۰ تن از زندانیان «سرپوزه»، زندان اصلی شهر قندهار، یکشنبه شب با کمک شبه نظامیان طالبان از این زندان فرار کرده‌‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس، شبه نظامیان با حفر تونلی به درازای ۳۲۰ متر که از زیر چندین ایست بازرسی و خیابان اصلی عبور کرده است، به فضای زندان نفوذ کرده و این زندانیان را که به گفته مقامات زندان بیشتر آن‌ها از اعضای طالبان بودند فراری داده‌اند. این افراد پس از فرار در قندهار پراکنده شده‌اند.

غلام دستگیر مایار، مسئول زندان «سرپوزه» در گفت‌و‌گو با بخش افغان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، تعداد افرادی را که موفق به فرار شده‌اند بیش از ۴۷۶ نفر اعلام کرد و افزود که عملیات جست‌وجو برای دستگیری این زندانیان در نقاط مختلف قندهار آغاز شده است. به گفته وی دستکم هشت زندانی در حین فرار دستگیر شده‌اند.

یکی از زندانیان «سرپوزه» که نخواست نامش فاش شود به رادیو آزادی گفته است که زندانیان فراری در وضعیت بسیار مخوفی به سر می‌بردند و بسیاری از آن‌ها به شدت بیمار بودند.

مسئول زندان سرپوزه در مورد نحوه فرار این زندانیان گفته است که تونل حفر شده، یکی از سلول‌های زندان را به روستایی در نزدیکی این زندان متصل می‌کرده است و خاطر نشان کرد که هنوز مشخص نیست که شبه نظامیان طالبان چگونه قادر به حفر این تونل شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به آسوشیتد پرس گفته است که شبه نظامیان از پنج ماه پیش به حفر این تونل مشغول بوده‌اند و با نقب زدن به یکی از سلول‌ها و با کمک سه نفر از زندانیان که از این برنامه آگاه بودند، توانسته‌اند این زندانیان را فراری دهند.

مردی که به گفته آقای مجاهد یکی از زندانیانی بود که در سازماندهی این فرار دست داشته به آسوشیتد پرس گفته است که گروهی از زندانیان از مدت‌ها پیش از کلیدهای برخی از سلول‌ها کپی‌برداری کرده‌بودند.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد در عملیات یکشنبه شب، بیش از ۵۰۰ زندانی، که حدود ۱۰۰ تن از آنان از فرماندهان طالبان بودند، موفق به فرار شده‌اند.

این در حالی است که به نوشته آسوشیتد پرس، فرماندهان بلند مرتبه طالبان در زندان «سرپوزه» نگهداری نمی‌شوند. این خبرگزاری می‌نویسد که زندانیانی که تهدید بزرگتری به شمار می‌روند در ساختمانی خارج از پایگاه هوایی بگرام، در شرق افغانستان، یا در زندان اصلی کابل نگهداری می‌شوند.

فرار زندانیان از «سرپوزه» در حالی صورت گرفته است که در سال ۲۰۰۸ نیز شبه نظامیان طالبان با حمله به این زندان حدود ۹۰۰ زندانی، از جمله ۴۰۰ عضو طالبان را فراری دادند که به دنبال آن دولت افغانستان از بهبود گسترده وضعیت امنیتی این زندان خبر دادند.

پیش از فرار یکشنبه شب حدود ۱۲۰۰ زندانی در «سرپوزه» نگهداری می‌شدند.
XS
SM
MD
LG