لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

دری که جرج بوش آن‌ را باز گذاشت


گذشته از ناکامی‌ها، مفسر واشینگتن پست می‌نویسد جورج بوش در یک زمینه پیگیرانه به وعده خود عمل کرده است. (عکس: AFP)
گذشته از ناکامی‌ها، مفسر واشینگتن پست می‌نویسد جورج بوش در یک زمینه پیگیرانه به وعده خود عمل کرده است. (عکس: AFP)

روزنامه واشینگتن پست، در مقاله‌ای، به دیدار جرج بوش با شماری از منتقدان و ناراضیان دولت‌های خودکامه پرداخته است.


جکلسون دییل مقاله خود را این‌گونه آغاز می‌کند: برای بسیاری از مفسران امری پذیرفته شده است که جرج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، نتوانسته است به وعده‌اش در دور دوم ریاست جمهوری، یعنی گسترش دموکراسی در جهان و حمایت از دگراندیشان مدافع دموکراسی، عمل کند.


به نوشته واشینگتن پست، مدت‌هاست که وزارت خارجه آمریکا سیاست اعلام شده رییس جمهوری، در باره اعمال فشار به رژیم‌هایی نظیر مصر یا آذربایجان، را کنار گذاشته است.


حتی بسیاری از سیاستمداران حزب دموکرات نیز می‌گویند باراک اوباما باید سیاست اعمال فشار بر حکومت‌های خودکامه در جهان اسلام یا قدرت‌هایی نظیر روسیه و چین را کاملا کنار بگذارد.


اما گذشته از ناکامی‌های پیشین، مفسر واشینگتن پست می‌نویسد جورج بوش در یک زمینه پیگیرانه به وعده خود عمل کرد: ملاقات با ناراضیان و چهره‌های مخالف حکومت‌های خودکامه.


آقای بوش روز چهارشنبه، در گرامیداشت سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، شماری از وبلاگ‌نویسان دگراندیش را، از کشورهای چین، برمه، ایران، کوبا، بلاروس، مصر و ونزوئلا، به کاخ سفید دعوت کرد.


جرج بوش هدف از این دیدار را «ادای احترام و تاکید بر نقش افرادی که شجاعانه در خط مقدم می‌جنگند» ذکر کرد.



آرش سیگارچی وب لاگ نویس ایرانی در دیدار با جورج بوش گفت که پیام برخی از پیام وب لاگ نویسان ایرانی برای رییس جمهوری این است:«لطفا از فروش تکنولوژی مسدود کردن و فیلترینگ سایت‌ها به حکومت ایران جلوگیری کنید.»



نویسنده مقاله در ادامه و در تشریح دیدار جرج بوش می‌افزاید: شیائو کیانگ، وبلاگ‌نویس چینی، در صحبت‌های خود به بیانیه اخیر ۳۰۰ نفر از روشنفکران چین اشاره کرد.


در بیانیه یادشده، روشنفکران چینی خواستار گسترش آزادی و حقوق بشر در کشور خود شده بودند.


شیائو کیانگ در دیدار خود با جرج بوش افزود که وبلاگ‌نویسان چینی می‌کوشند متن این بیانیه را در و سیع‌ترین مقیاس منتشر کنند. به گفته وی، شمار وبلاگ‌نویسان چینی در حال حاضر از وبلاگ‌نویسان آمریکایی بیشتر است.


آرش سیگارچی، وبلاگ‌نویس ایرانی که در کشورش بازداشت شد و پس از آن ناچار شد ایران را ترک کند و اکنون در آمریکا ساکن است، نیز یکی دیگر از شرکت کنندگان این جلسه بود.


به نوشته واشینگتن پست، آقای سیگارچی در آن نشست گفت در روزهای پیش از این جلسه، از شمار زیادی از وبلاگ‌نویسان ایرانی پرسیده بود که پیام آنها برای رییس جمهوری آمریکا چیست.


به گفته آرش سیگارچی، ایرانیان به او گفته‌اند: «لطفا از فروش تکنولوژی فیلترینگ وب‌سایت‌ها به حکومت ایران جلوگیری کنید.»


رییس جمهوری آمریکا نیز در آن نشست وعده داد که این خواسته را پیگیری کند.


محمد صابر، وبلاگ‌نویس مصری، نیز در آن نشست به رییس جمهوری آمریکا یادآوری کرد که دولت حسنی مبارک دست‌کم هفت وبلاگ‌نویس مصری را بازداشت و زندانی کرده است.


به نوشته واشینگتن پست، آقای صابر افزود که: امید نسل جوان مصر این است که رییس جمهوری آینده آمریکا از دولت‌های خودکامه در خاورمیانه حمایت نکند.


مفسر واشینگتن پست ادامه می‌دهد: توجه شخص پرزیدنت بوش به دگر اندیشان و فعالان مخالف همیشه به نفع آنها تمام نمی‌شود و ممکن است موقعیت این افراد را نیز به خطر بیندازد.


ولی در مجموع توجه ریییس جمهوری آمریکا برای دگراندیشان بسیار مهم است. باعث جلب توجه افکار عمومی در کشورهای آنها خواهد شد و بنابراین آنها را در موقعیتی قرار می‌دهد که بتوانند دیدگاه‌های آزادی‌خواهانه و یا انتقادات خود از وضعیت حاکم را ساده‌تر و در ابعادی که قبلا قادر نبودند بیان کنند.


هرچند در مواردی این افراد به هنگام بازگشت به کشور خود بازداشت می‌شوند ولی شهرت و یا تماس آنها با رییس جمهوری آمریکا باعث می‌شود که به نوعی در مقابل شکنجه و یا ترور مصونیت پیدا کنند.


جکسون دییل مفسر واشنگتن پست در پایان نتیجه‌گیری می کند: جرج بوش که از پیروان پیشبرد سیاست براساس تماس‌های فردی است مسلما توقع دارد که رییس جمهوری آینده آمریکا نیز به این امر وفادار بماند. شاید کارنامه جرج بوش در زمینه دفاع از گسترش آزادی و حقوق بشر در کشورهای دیگر چندان موفق نبوده ولی در این زمینه حق با اوست و حداقل در این مورد باراک اوباما باید روش جرج بوش را سرمشق قرار دهد.


XS
SM
MD
LG