لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

وزیر بهداشت: میزان نیترات آب در برخی از مناطق تهران بیش از حد مجاز است


مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران
وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه با اعلام نظر در باره کیفیت آب تهران گفت که میزان نیترات آب در برخی از مناطق پایتخت بیش از حد مجاز است و زنان باردار و کودکان باید از آب بسته بندی استفاده کنند.

مرضیه وحید دستجردی، روز ۲۷ تیرماه با اشاره به گزارش وزارت نیرو، بالا بودن میزان نیترات در آب آشامیدنی برخی از مناطق تهران را تأیید کرد و گفت که وزارت نیرو در جهت رقیق کردن این آب‌ها اقداماتی را در دست انجام دارد.

معاون وزیر نیرو جمهوری اسلامی سال گذشته در یک توصیه بهداشتی از شهروندان تهران تقاضا کرد که به جای آب لوله کشی از آب‌های بسته بندی شده جهت آشامیدن استفاده کنند.

خانم دستجردی در سخنان خود این میزان نیترات را برای مصرف عمومی بدون اشکال دانست، وی گفت که نیترات بالای آب در دستگاه گردش خون کودک تأثیر منفی می‌گذارد و لذا توصیه کرد که زنان باردار و کودکان شیرخوار از آب لوله‌کشی استفاده نکنند.

موضوع آلودگی آب آشامیدنی شهر تهران در ماه های اخیر به یکی از نگرانی های مردم تبدیل شده است و برخی نمایندگان و مطبوعات در ایران نسبت به سلامتی شهروندان تهرانی هشدار داده اند.

با این حال، مقام های دولتی اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص میزان نیترات موجود در آب لوله کشی تهران و همچنین خطر آفرین بودن آن ابراز کرده اند.

معاون محیط زیست انسانی اداره محیط زیست تهران در اردیبهشت ماه سال جاری با اعلام اینکه بررسی آلودگی آب تهران در برنامه کار امسال قرار دارد، تصریح کرد: «آلودگی به نیترات به دفعات گزارش شده اما در تمام دنیا مطالعات نشان داده که این آلودگی به جز در کودکان و زنان باردار تأثیری بر سلامت شهروندان نداشته است.»

این در حالی است که مدیر نظارت بر بهداشت شرکت آب و فاضلاب استان تهران اواخر خردادماه اعلام کرد که نیترات آب تهران در حد مجاز است و آب‌هایی که با فرآیند تصفیه به دست شهروندان می‌رسد، هیچ مشکلی ندارند.

همچنبن استاندار تهران نیز اوایل تیرماه سال جاری اعلام کرد که آب تهران دارای آلودگی نیست و در روز طی چندین نوبت آب شرب مناطق مختلف تهران نمونه برداری و میزان کلرونیترات آن اندازه‌گیری می‌شود.

با این‌حال این‌بار خانم دستجردی با تأیید وجود نیترات بیش از حد مجاز در آب‌لوله‌کشی برخی از مناطق تهران تصریح کرد که وزارت نیرو در تلاش است تا آب‌های آلوده به نیترات بالا را با آب‌های سالم ترکیب کرده و لذا میزان نیترات آب این مناطق را تا حد مجاز پایین بیاورد.

نیترات یکی از آنزیم‌های معدنی است که در آب به صورت محلول وجود دارد و به روش‌های معمول تصفیه قابل حذف نیست. وجود نیترات بیش از حد مجاز به ویژه در آب شهرهایی به چشم می‌خورد که دفع فاضلاب در آن‌ها به صورت نادرست صورت می‌گیرد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که میان میزان بالای نیترات آب آشامیدنی و ابتلا به سرطان، ارتباط معناداری وجود دارد.
XS
SM
MD
LG