لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

تمایل ایران به حل دیپلماتیک بحران ملوانان


علی لاریجانی می گوید ایران مایل است بحران بر سر ملوانان از طریق دیپلماتیک حل شود
علی لاریجانی می گوید ایران مایل است بحران بر سر ملوانان از طریق دیپلماتیک حل شود

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز دوشنبه دوم ماه مارس اعلام کرد که از نظر تهران نيازی به محاکمه ملوانان بريتانيايی بازداشت شده در ایران، نیست.


بازداشت ملوانان بريتانيايی به علت آنچه جمهوری اسلامی «تجاوز به حريم آب های ايران» می نامد صورت گرفت، اما وزارت دفاع بريتانيا اين ادعای ايران را رد می کند و می گويد که ملوانان اين کشور، در حال گشت زنی در آب های عراق بوده اند.


آقای لاريجانی ضمن رد احتمال محاکمه اين ملوانان در ايران گفت دولت جمهوری اسلامی مایل است که بحران ایجاد شده را از طريق ديپلماسی حل کند.


تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی، بر خلاف آنچه پيشتر اعلام کرده بود، «اعترافات» ملوانان بازداشت شده بريتانيايی را پخش نخواهد کرد.


به گزارش راديو ايران، علت خودداری از پخش «اعترافات» ملوانان بريتانيايی، «تغييرات مثبت» در موضع بريتانيا است.


مقام های بريتانيايی گفته اند که دو کشور موافقت کرده اند در باره چگونگی جلوگيری از حوادث مشابه، مذاکره کنند.


به گزارش خبر گزاری آسوشيتد پرس،ملايم تر شدن لحن کلام دو طرف اميدواری برای حل بحران را بيشتر کرده ، با این حال هنوز زمانی برای برداشتن گام های عملی برای رفع اين بحران مشخص نشده است.


آقای لاريجانی ضمن ابراز تمایل دولت جمهوری اسلامی به حل مساله از طریق دیپلماتیک گفت که در حال حاضر الويت ايران اين است که موضوع پیش آمده، از این که هست پیچیده تر نشود.


«اعتراف» ملوانان بازداشت شده به ورود غيرقانونی به آب های ايران


تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران روز شامگاه يکشنبه، تصاوير تازه ای از ملوانان انگليسی به نمايش گذاشت که در آن تاييد می کنند که وارد آب های ايران شده، و از مردم ايران عذرخواهی می کنند.


در همين حال راديو و تلويزيون دولتی ايران روز دوشنبه اعلام کردند که همه ملوانان بريتانيايی به «ورود غير قانونی» به آب های ايران اعتراف کرده اند، ولی سخنان يا تصاوير آنها را پخش نکردند.


تصاوير شامگاه يکشنبه تلويزيون دولتی ايران در حالی پخش شد که ساعاتی پيش از آن، جمعی از بسيجی ها در مقابل سفارت بريتانيا در تهران تجمع کرده و به سوی ساختمان سفارت، سنگ و ترقه پرتاب کردند.


روابط تهران و لندن در روزهای اخير دچار تنش های زيادی شده و در حالی که ۱۰ روز از زمان دستگيری ۱۵ ملوان نظامی بريتانيا توسط نيروهای مرزی جمهوری اسلامی می گذرد، هنوز پيشرفتی برای آزادی آنها به دست نيامده است.


دولت بريتانيا اصرار دارد که نيروهای بريتانيايی در آب های عراق و با ماموريت سازمان ملل، به کار انجام وظايف عادی خود مشغول بوده اند و جمهوری اسلامی اصرار دارد که نيروهای بريتانيايی وارد آب های ايران شده اند.


يکشنبه شب، شبکه عربی زبان العالم، که جمهوری اسلامی آن را اداره می کند، تصاوير جديدی برای مخاطبان خارج از ايران پخش کرد و در آن دو سرباز دريايی بريتانيا را نشان می داد که کنار نقشه خليج فارس ايستاده و به محل دستگيری خود در آب های ايران اشاره می کنند.


يکی از اين ملوانان در صحبت های خود گفت که می داند چرا مقام های ايرانی «عصبانی» هستند. به گفته او، علت اين است که « نيروهای بريتانيايی وارد آب های ايران شده اند» و علت دستگيری آنها هم «ورود غيرمجاز» به آب های ايران بوده است.


اين ملوان گفت که با آنها به خوبی رفتار شده است.


در واکنش به پخش اين تصاوير، يکی از سخنگويان وزارت امور خارجه بريتانيا به سرعت واکنش نشان داد و گفت: نشان دادن تصاوير بازداشت شدگان بريتانيايی در تلويزيون، «غيرقابل قبول» است.


مذاکرات رسمی ميان لندن و تهران


يک مقام رسمی در وزارت امور خارجه بريتانيا، تاييد کرد مذاکرات رسمی و مستقيم ميان لندن و تهران برای آزادی ملوانان بريتانيايی، آغاز شده است.


دس براون، وزير دفاع بريتانيا در گفت و گو با شبکه خبری بی بی سی، خبر داد بريتانيا از تمام امکانات ديپلماتيک خود استفاده می کند تا قضيه به سرعت حل شود.


آقای براون گفت:«ما مذاکرات مستقيم و دوطرفه با ايرانی ها داريم و آنها می دانند که تمام جامعه بين المللی از ما حمايت می کند.»


يک مقام رسمی ايران نيز در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه در تهران، تاييد کرد مذاکرات مستقيم در جريان است و خبر داد که روابط رسمی ميان دو کشور، هيچ گاه قطع نشده است.


XS
SM
MD
LG