لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

ليگ برتر فوتبال ايران ۱۸ تيمی می شود


هفته پیش تیم استقلال اهواز اعلام کرد که به دلیل مشکلات از لیگ برتر کناره گیری می کند.
هفته پیش تیم استقلال اهواز اعلام کرد که به دلیل مشکلات از لیگ برتر کناره گیری می کند.

کيومرث هاشمی، سخنگوی کميته ويژه مديريت موقت فوتبال، روز دوشنبه اعلام کرد که از فصل آينده فوتبال، پيکارهای دسته برتر سراسری ايران با حضور ۱۸ تيم برگزار خواهد شد.


اين مسابقه ها با عنوان « ليگ برتر» فوتبال ايران، هفت سال پيش، با شرکت ۱۲ تيم کار خود را آغاز کرد.


طبق آيين نامه ليگ برتر، تيم های حاضر در اين رقابت ها بايد دارای ورزشگاه اختصاصی، توان مالی و سازمان مديريتی فوتبال باشند. شرايطی که حتی دو تيم با ريشه و پرهواخواه استقلال و پرسپوليس فاقد آن هستند.


تاکنون، در طول برگزاری اين رقابت ها، عوامل بازدارنده بسياری وجود داشته که از بين آتها می توان به هزينه های مربوط به مسابقه های رفت و برگشت، تنگناهای زمانی برای به پايان رساندن يک دوره مسابقه در يک فصل فوتبال و همچنين مناسبت های پر تعداد و تعطيلی های تقويم هجری قمری، اشاره کرد.


مشکلات ليگ حرفه ای فوتبال ايران زمانی به اوج خود رسيد که علاوه بر موانع بازدارنده فوق، ضعف مديريتی فوتبال هم بر آن اضافه شد.


اين مسايل، به همراه ضعف های مديريتی، باعث شد تا پس از افزايش تعداد تيم ها از ۱۴به ۱۶، مشکلات مسابقه های باشگاهی ايران نيز افزايش یابد.


ضعف در برگزاری، داوری، و مربيگری تيم ها و روند رو به رشد پرخاشگری از سوی تماشاگران، بازيکنان و دست اندر کاران تيم ها، از جمله عوامل ديگری است که هر هفته بيشتر مسابقه ها شاهد آن هستند.


با اين حال، پس از انتشار خبر افزايش تيم های ليگ برتر به ۱۸ تيم در فصل ۱۳۸۷- ۱۳۸۶، کيومرث هاشمی، رييس سازمان تربيت بدنی ايران به خبرگزاری ايسنا گفت: «به عقيده‌ ما خيلی بهتر است که تيم‌های بيشتری در مسابقات ليگ برتر حضور داشته باشند. درست است که برگزاری مسابقات سخت‌ تر می ‌شود اما اين تصميمی است که گرفته شده و به پويايی ليگ کمک می ‌کند.»


پويايی يا شکايت صنعت نفت


صنعت نفت آبادان در حالی آماده حضور در فوتبال سراسری برتر ايران می شود که هفته پيش باشگاه استقلال اهواز در همسايگی خود به دليل عدم حمايت مالی مسئولان استان، مساله کناره گيری از ليگ را مطرح کرد.


افزايش تيم ها از اوايل مسابقه های اين فصل فوتبال، به اين ترتيب پيش آمد که تيم صنعت نفت از راهيابی به « ليگ برتر» بازماند و با پيگيری اعتراضش از طريق مراجع قضايی، سرانجام هنگامی رای مثبت را از دادگاه دريافت کرد که چند هفته از شروع پيکارها با حضور راه آهن در ليگ برتر گذشته بود.


در همان هنگام فدراسيون فوتبال اذعان داشت که حضورصنعت نفت از سال آينده صورت می گيرد. صنعت نفت نيز از ادامه مسابقه های دسته اول خود داری کرد.


علاوه بر صنعت نفت سه تيم از دسته اول فوتبال ايران به مسابقه های ليگ برتر اضافه می شوند و دو تيم قعر جدول دسته برتر به دسته اول سقوط می کنند.


در حال حاضر دو تيم راه آهن تهران و فولاد اهواز قعر نشين و در خطر سقوط به دسته اول هستند.


ناخشنودی خداداد عزيزی


خداداد عزيزی، ملی پوش پيشين و سرمربی کنونی تيم ابومسلم، درباره به تعويق افتادن بازی تيمش با سپاهان به خبر گزاری ايسنا گفت: «نمی ‌دانم مسئولان فدراسيون چگونه برنامه‌ريزی می کنند، تيم ملی اميد چهارشنبه بازی دارد، چرا شنبه ديدار ما با استقلال اهواز را برگزار نمی ‌کنند؟ در هيچ کجای دنيا به خاطر تيم اميد، ليگ کشورشان را تعطيل نمی ‌کنند.»


ايسنا از قول او می افزايد:«سال آينده رقابت‌های ليگ برتر فوتبال کشور ۱۸ تيمی خواهد بود و با اين شيوه برنامه‌ريزی فکر نمی کنم امکان اجرايی کردن آن وجود داشته باشد.»


XS
SM
MD
LG