لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

از جمعه تا جمعه: ايران در هفته ای که گذشت


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه، بيستم فروردين ماه را به مناسبت نخستين سالگرد توليد اورانيوم غنی سازی شده به منظور به دست آوردن سوخت هسته ای، « روز ملی فناوری هسته ای» اعلام کرد.
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه، بيستم فروردين ماه را به مناسبت نخستين سالگرد توليد اورانيوم غنی سازی شده به منظور به دست آوردن سوخت هسته ای، « روز ملی فناوری هسته ای» اعلام کرد.

درهفته ای که گذشت جمهوری اسلامی با بيان آنچه خبر خوش هسته ای می ناميد، اعلام کرد که در توليد سوخت هسته ای وارد مرحله صنعتی شده است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه، بيستم فروردين ماه را به مناسبت نخستين سالگرد توليد اورانيوم غنی سازی شده به منظور به دست آوردن سوخت هسته ای، « روز ملی فناوری هسته ای» اعلام کرد.


درهفته ای که گذشت جمهوری اسلامی با بيان آنچه خبر خوش هسته ای می ناميد، اعلام کرد که در توليد سوخت هسته ای وارد مرحله صنعتی شده است.


درهفته ای که گذشت جمهوری اسلامی با بيان آنچه خبر خوش هسته ای می ناميد، اعلام کرد که در توليد سوخت هسته ای وارد مرحله صنعتی شده است

محمود احمدی نژاد از دولت هايی که به گفته او تا کنون نخواسته اند واقعيت های عادلانه و حقوق ملت ايران را بپذيرند، خواست دست از دشمنی و قانون شکنی با ملت ايران بردارند اما گفت ايران از مذاکره قانونمند استقبال می کند.


غلامرضا آقازاده، معاون رييس جمهوری و رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری سالامی نيز در مراسمی که جشن ملی فناوری هسته ای ناميده شده است، گفت:«در يک سال اخير در ايران ۲۷۰ تن يو. اف. شش توليد شده است.»


آقای آقازاده، روز سه شنبه ۲۱ فروردين ماه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت که برنامه ايران در تاسيسات غنی سازی اورانيوم نطنز، فقط نصب و راه اندازی سه هزار دستگاه سانتريفيوژ نيست و برای راه اندازی ۵۰ هزار دستگاه برنامه ريزی شده است.


وی همچنين گفت وقتی ايران اعلام می کند وارد مرحله توليد صنعتی شده است؛ اين مرحله سقفی ندارد.


منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی نيز اعلام کرد ايران هيچ گونه تعليق در برنامه های غنی سازی اورانيوم را نخواهد پذيرفت و از کشورهای قدرتمند جهان خواست آنچه را حقيقت جديد در برنامه های هسته ای ايران ميخواند، بپذيرند.


در همين حال آمريکا و اتحاديه اروپا بار ديگر از جمهوری اسلامی خواستند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در واکنش به اعلام خبر دستيابی ايران به توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی گفت:« تصميم جمهوری اسلامی مبنی بر ادامه غنی سازی اورانيوم به افزايش هزينه ها برای مردم ايران می انجامد.»


علاوه بر سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، سخنگوی اتحاديه اروپا نيز خواستار توقف غنی سازی اورانيوم در ايران شد و بر تعهد جامعه جهانی برای اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی تاکيد کرد.


وزير دفاع آلمان نيز در گفت و گو با خبرگزاری رويترز در پاسخ به پرسشی در مورد اعلام دستيابی به سوخت هسته ای در مقياس صنعتی از جانب جمهوری اسلامی، بدون اشاره مستقيم به ايران گفت:« تحولات اخير نشان می دهد که اتخاذ تدابير دفاعی و استقرار سپر دفاع موشکی از جانب آمريکا در اروپا، اقدامی معقول است و رفتار دولت های مساله دار، لزوم استقرار اين سپر را برای محافظت از اروپا تقويت می کند.»
اين درحالی است که روسيه روز چهارشنبه اعلام کرد از برنامه ايران در توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی اطلاع نداشته است. سخنگوی وزارت خارجه روسيه در بيانيه ای اعلام کرد که روسيه از دستيابی جمهوری اسلامی به هرگونه تکنولوژی که به اين کشور امکان می دهد اورانيوم را در حد صنعتی غنی سازی کند، بی خبر بوده است.


روسيه برای ساخت نيروگاه اتمی بوشهر به ايران کمک می کند اما تکميل اين نيروگاه به دليل آنچه مشکلات مالی خوانده شده، به تاخير افتاده است.

اين بيانيه افزود:« مسکو هنوز درباره اين ادعای ايران که به سوخت هسته ای در مقياس صنعتی دست يافته است، تاييدی نگرفته است.»


روسيه برای ساخت نيروگاه اتمی بوشهر به ايران کمک می کند اما تکميل اين نيروگاه به دليل آنچه مشکلات مالی خوانده شده، به تاخير افتاده است.


در همين حال يک روز پس از آنکه جمهوری اسلامی اعلام کرد وارد مرحله توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی شده، دو تن از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازديد از تاسيسات هسته ای نطنز وارد ايران شدند.


آمريکا و کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران در پی توليد بمب هسته ای باشد اما ايران اين ادعا را رد می کند.


شش کشور قدرتمند جهان می گويند تا زمانی که ايران غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نياورد، با ايران وارد مذاکره نخواهند شد.


با اين حال علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی روز دوشنبه خطاب به آمريکا و کشورهای اروپايی گفت که تهران آماده مذاکره با مبانی مشخص در مسير واقعی، برای رسيدن به تفاهم است.


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی روز دوشنبه خطاب به آمريکا و کشورهای اروپايی گفت که تهران آماده مذاکره با مبانی مشخص در مسير واقعی، برای رسيدن به تفاهم است.

وی با اشاره به اينکه تهران حاضر است نگرانی های کشورهای اروپايی و آمريکايی را رفع کند، افزود:« اگر آنها با صدور قطعنامه، ايران را در تنگنا بگذارند، تهران هم می تواند برای آنها تنگنا ايجاد کند.»


اين درحالی است که محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه گفت «جمهوری اسلامی هنوز در مرحله ابتدايی ساخت تاسيسات غنی سازی اورانيوم نطنز است.»


به گفته رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، هدف ايران، به کار گرفتن ۵۴ هزار دستگاه سانتريفيوژ است اما فعلا به مرحله استفاده از چند صد سانتريفيوژ رسيده است.


آقای البرادعی در گفت و گو با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و عبدالرحمن العطيه، دبير کل شورای همکاری خليج فارس، در رياض به خبرنگاران گفت که«نگرانی از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تنها ناشی از توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی نيست بلکه بيشتر به نيت جمهوری السامی و به اين مساله بازمی گردد که چرا ايران، پيش از دارا شدن نيروگاه هسته ای توليد برق، اقدام به غنی سازی اورانيوم می کند.»


ادامه ماجرای ملوانان بريتانيايی


در هفته ای که گذشت، رسول موحديان، سفير جمهوری اسلامی در بريتانيا در گفت و گو با روزنامه بريتانيايی فايننشال تايمز، از لندن خواست در مقابل آزادی ملوانان بريتانياای از خود حسن نيست نشان دهد. به نوشته اين روزنامه سفير ايران در بريتانيا گفته است، استفاده بريتانيا از نفوذ خود برای آزادسازی ۵ ايرانی بازداشت شده در اربيل، مورد استقبال ايران خواهد بود.


مقامات واتيکان، روز يک شنبه، ۱۹ فروردين ماه اعلام کردند پاپ، بنديکت شانزدهم در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهروی اسلامی خواستار آزادی پانزده ملوان و تفنگدار بريتانيايی شده بود.


مقامات واتيکان، روز يک شنبه، ۱۹ فروردين ماه اعلام کردند پاپ، بنديکت شانزدهم در نامه ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهروی اسلامی خواستار آزادی پانزده ملوان و تفنگدار بريتانيايی شده بود.

واتيکان درباره جزييات مسايل مطرح شده در اين نامه و زمان ارسال آن سخنی به ميان نياورد و تنها گفت که پاپ به دلايل بشر دوستانه اين نامه را نوشته است.


در همين حال جمهوری اسلامی ايران چند ويديوی جديد از ۱۵ ملوان بريتانيايی را در شبکه تلويزيونی العالم پخش کرد که آنان را در حال بازی شطرنج، پينگ پنگ، خنده و گفت و گو نشان می داد. اين ويديو روز يکشنبه چند روز پس از آزادی ملوانان به نمايش درآمد.


ملوانان در بازگشت به کشورشان اعلام کردند که طی مدت اقامتشان در ايران چشمانشان را بسته بودند، در سلول های انفرادی به سر می بردند و تحت فشارهای روحی قرار داشتند.


يک نهاد تبليغاتی وابسته به نيروهای مسلح جمهوری اسلامی نيز اعلام کرد که فيلم مستند بازداشت ۱۵ نظامی بريتانيايی را به صورت سی دی و همراه با يک کتاب منتشر می کند.


اين اقدام ايران در واکنش به اظهارات ملوانان بريتانيايی در رسانه های اين کشور پس از آزادی توسط جمهوری اسلامی صورت می گيرد که اعلام کردند در دوران بازداشت خود تحت فشار روانی بوده اند.


جلال شرفی، دبير دوم سفارت جمهوری اسلامی در بغداد در هفته ای که گذشت اعلام کرد ماموران سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا، سی.آی.ای، او را در بغداد ربوده و شديدا شکنجه کرده اند.


آقای شرفی گفت که توسط بازجويانی که برخی عرب زبان و برخی انگليسی زبان بوده اند، مورد بازجويی قرار گرفته است.


آمريکا ادعای شکنجه شدن جلال شرفی، دبير دوم سفارت جمهوری اسلامی در بغداد را رد کرد.


سخنگوی امنيت ملی کاخ سفيد گفت که ادعای جلال شرفی مبنی بر نقش آمريکا و سی آی ای در بازداشت وی نمايشی است که دستگاه تبليغات و پروپاگاندای جمهوری اسلامی تهيه کرده است.


جلال شرفی بهمن ماه گذشته در بغداد بازداشت شد و روز سه شنبه ۱۴ فروردين ماه آزاد شد و به ايران بازگشت.


در همين حال وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، در پيامی به وزيران خارجه کشورهای عضو شورای امنيت سازمان ملل خواستار اقدام اين شورا برای آزادی پنج ايرانی دستگير شده در شهر اربيل عراق شد.


منوچهر متکی در اين نامه نوشته است:« علی رغم سپری شدن سه ماه و درخواست های مکرر از جانب ايران و نيز دولت عراق، ربوده شدگان هنوز در بازداشت نيروهای آمريکايی قرار دارند.»


آمريکا می گويد اين پنج نفر از نيروهای سپاه پاسداران هستند اما ايران معتقد است آنها ديپلمات هستند.


با اين حال نماينده صليب سرخ جهانی در تهران هفته گذشته با خانواده های پمج ايرانی بازداشت شده در اربيل ملاقات کرد و به آنها گفت که وضع روحی و جسمی آن ها خوب است و شرايط نگهداری آنها با استاندارهای صليب سرخ مطابقت دارد.



پژوهشگر فرانسوی اجازه دارد از ايران خارج شود


يک پژوهشگر فرانسوی که گذرنامه اش در ايران ضبط شده بود، اجازه يافت از ايران خارج شود.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ديروز پمج شنبه شمن اعلام اين خبر افزود که گذرنامه اين پژوهشگر به دليل اقداماتی که او بر خلاف اهداف اعلام شده سفرش به ايران انجام داده بود، ضبط شده بود.


اين پژوهشگر، اسلام شناس و متخصص امور آسيای ميانه که برای مرکز ملی تحقيقات علمی فرانسه کار می کند، روزدهم بهمن ماه گذشته هنگام عکسبرداری از مراسمی مذهبی در استان سيستان و بلوچستان دستگير و پس از مدت کوتاهی آزاد شد اما پليس ايران گذرنامه او را ضبط کرد.


سد سيوند به طور غير رسمی آبگيری شد


اسفنديار رحيم مشايی، رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۰ فروردين ماه آبگيری سد سيوند را بلامانع اعلام کرد.


با اين حال در شرايطی که دوستداران ميراث فرهنگی ايران با انتشار گزارش ها و عکس هايی، از آب گيری سد سيوند خبر داده اند، اسفنديار رحيم مشايی در گفت و گو با خبرگزاری کار ايران آغاز آب گيری اين سد را تکذيب کرد.


خبرگزاری کار ايران گزارش داد، از آغاز بارندگی های پيش از نوروز، مسوولان سد سيوند، احتمالا آب گيری اين سد را به طور غير رسمی آغاز کرده اند.


به گزارش اين خبرگزاری، عکس های گرفته شده از سد سيوند در ۱۲ فروردين ماه، افزايش آب پشت سد به صورت غير معمول را نشان می دهد و اين نظريه را به واقعيت نزديک می کند که سد سيوند بدون اطلاع مردم و مطبوعات، در حال آبگيری است.


محمد علی دادخواه، عضو کانون مدافعان حقوق بشر گفت که او، شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و يکی ديگر از وکلای دادگستری، شکايت خود را در چند روز آينده به دادستان مرودشت تسليم می کنند.

بسياری از شخصيت ها و سازمان های هوادار ميراث فرهنگی ايران می گويند که آب گيری سد سيوند به آثار باستانی دوره هخامنشی و حتی آرامگاه کورش بزرگ، آسيب های جدی وارد می کند.


به دنبال انتشار خبر آب گيری غير رسمی سد سيوند، سه وکيل دادگستری اعلام کردند که از پرويز فتاح، وزير نيرو و اسفنديار رحيم مشايی، رييس سازمان ميراث فرهنگی شکايت خواهند کرد.


محمد علی دادخواه، عضو کانون مدافعان حقوق بشر گفت که او، شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و يکی ديگر از وکلای دادگستری، شکايت خود را در چند روز آينده به دادستان مرودشت تسليم می کنند.


در همين حال گروهی از دانشجويان، دوستداران فرهنگ و ميراث فرهنگی ايران و جمعی از نمايندگان سازمان های غير دولتی، روز ۲۲ فروردين ماه در اعتراض به آب گيری سد سيوند مقابل سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری ايران تظاهرات کردند.


آنها از سازمان ميراث فرهنگی درخواست کردند اگر درباره تاثير سد سيوند بر آثار باستانی پاسارگاد بررسی های لازم را انجام داده ات، نتايج اين بررسی را منتشر کند.



دو فعال زن همچنان در اوين بسر می برند


محبوبه حسين زاده و ناهيد کشاورز دو تن از فعالان زنان که روز سيزدهم فروردين ماه هنگاهی که مشغول جمع آوری امضاء برای کمپين يک ميليون امضاء در پارک لاله بودند، دستگير شدند، همچنان در زندان اوين بسر می برند.


اتهام اين دو اقدام عليه امنيت ملی جمهوری اسلامی عنوان شده است.


دفتر تحکيم وحدت روز دوشنبه بيستم فروردين ماه ادامه بازداشت ناهيد کشاورز و محبوبه حسين زاده را محکوم کرد.


بهاره هدايت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و دبير کميسيون زنان اين اتحاديه گفت :« نهادهای امنيتی بايد بپذيرند نسبت دادن اتهاماتی مانند اقدام عليه امنيت ملی و برهم زدن نظم عمومی، به فعالانی که مسالمت آميزترين روش ها را برای بيان اعتراض خود نسبت به قوانين غير عادلانه حاکم انتخاب کرده اند، غير قابل قبول است.»

بهاره هدايت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و دبير کميسيون زنان اين اتحاديه گفت :« نهادهای امنيتی بايد بپذيرند نسبت دادن اتهاماتی مانند اقدام عليه امنيت ملی و برهم زدن نظم عمومی، به فعالانی که مسالمت آميزترين روش ها را برای بيان اعتراض خود نسبت به قوانين غير عادلانه حاکم انتخاب کرده اند، غير قابل قبول است.»


همچنين دادگاه انقلاب تهران آزاده فرقانی، دانشجوی دانشگاه تهران را به دو سال زندان تعليقی محکوم کرد.


اين دانشجو اداخر خرداد ماه گذشته در تجمعی اعتراضی برای دفاع از حقوق زنان در ميدان هفت تير تهران شرکت کرده بود.وی به همراه بيش از سی تن از فعالان زنان در اواخر سال خورشيدی گذشته در تجمع مقابل دادگاه


انقلاب تهران دستگير و به زندان اوين منتقل و با قرار کفالت آزاد شد. او همچنين به شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضار شده است. به گفته محمد علی دادخواه، وکيل مدافع وی ، خانم فرقانی قرار است فردا شنبه در بازپرسی حاضر و ضمن تفهيم اتهام به سوالات بازپرس پرونده پاسخ دهد.


درخواست آزادی يک روزنامه نگار


سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات خواستار تخفيف مجازات و آزادی علی فرحبخش، روزنامه نگار زندانی شد.


ماشاءالله شمس الواعظين، محاکمه غير علنی اين روزنامه نگار را مغاير با اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی خواند.


علی فرحبخش، روزنامه نگار در آذرماه گذشته هنگام بازگشت از يک کنفرانس اقتصادی در تايلند، در فرودگاه مهرآباد بازداشت شدو وی به اتهام جاسوسی به سه سال زندان محکوم شده است.


معلمان از حضور در کلاس های درس امتناع خواهد کرد


دبير انجمن صتفی معلمان استان کردستان روز دوشنبه بيستم فروردين ماه اعلام کرد که اعضای اين انجمن در اعتراض به برخورد با فرهنگيان در روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردين ماه از حضور در کلاس های درس امتناع خواهند کرد. قرار است معلمان ايران روز دوازده ارديبهشت همزمان با روز معلم، تجمعی اعتراض آميز برگزار کنند.


مبارزه با بدحجابی


همزمان با آغاز فصل گرما، مبارزه با آنچه بد حجابی ناميده می شود در ايران از سر گرفته خواهد شد.


فرمانده نيروی انتظامی تهران گفته است که طرح برخورد با آنچه وی بدحجابی می نامد، از اول ارديبهشت ماه اجرا می شود. فرمانده نيروی انتظامی تهران پوشيدن شلوارهای کوتاه، استفاده از شال های کوچک به عنوان روسری و پوشيدن مانتوهای کوتاه و تنگ را از مصاديق بد حجابی خوانده است.


XS
SM
MD
LG