لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

از جمعه تا جمعه: ایران در هفته ای که گذشت


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا نيز ايران را متهم کرد که بمب های پرقدرت در اختيار شورشيان عراق قرار می دهد
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا نيز ايران را متهم کرد که بمب های پرقدرت در اختيار شورشيان عراق قرار می دهد

در هفته ای که گذشت، برنامه هسته ای ايران، گمانه زنی ها درباره حمله احتمالی آمريکا به ايران و اتهام دخالت اين کشوردر عمليات تروريستی عراق، شايعه فرار مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه به ايران، بمب گذاری در زاهدان و کشته شدن ۱۱ تن در اين حادثه و ادامه فشار بر دانشجويان مهم ترين خبرهای ايران بود.


محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش خود را درباره اينکه جمهوری اسلامی قطعنامه شورای امنيت را اجرا کرده يا نه، به اين شورا ارايه خواهد کرد.


اين درحالی است که کاندواليزا رايس، وزير خارجه ايالات متحده، می گويد احتمال دارد که آمريکا از شورای امنيت سازمان ملل بخواهد قطعنامه ديگری را عليه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی صادر کند.


خانم رايس معتقد است که قطعنامه قبلی، قطعنامه ۱۷۳۷، تاثير عميقی بر ايران داشته است.


کاندواليزا رايس، وزير خارجه ايالات متحده، می گويد احتمال دارد که آمريکا از شورای امنيت سازمان ملل بخواهد قطعنامه ديگری را عليه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی صادر کند

کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا طرحی را تصويب کرده که به موجب آن موسسات مالی خارجی که در صنعت انرژی ايران سرمايه گذاری می کنند، تحريم می شوند.


مصوبه جديد کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، موارد جديدی مانند سرمايه گذاری در محصولات تروشيمی و گاز طبيعی را نيز مشمول قانون تحريمی می کند که در سال ۱۹۹۶ بر عليه ايران تصويب شد.


در همين حال ژاپن تصميم گرفته که در راستای اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ سازمان ملل، تحريم های تجاری بر ايران، شامل توقيف اموال و دارايی های شخصيت های ايرانی را اعمال کند.


اين اقدام به تصويب کابينه ژاپن رسيده و شامل توقيف دارايی های ۱۰ شرکت و ۱۲ شخص مرتبط با برنامه هسته ای ايران و ممنوعيت انتقال هرگونه مواد، تکنولوژی و سرمايه ای خواهد بود که بتواند در فعاليت های هسته ای به کار رود.


با اين حال محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد توافق بدست آمده در مورد برنامه هسته ای کره شمالی، تاکيد بر اين است که آمريکا بايد برای پايان دادن به مباحثات به وجود آمده بر سر آنچه بلند پروازی های هسته ای تهران می نامد، با مقامات جمهوری اسلامی گفت و گو کند.


فيليپ دوست بلازی، وزير خارجه فرانسه، روز سه شنبه ۱۳ فوريه، به خبرنگاران گفت: « در ميان هيات حاکمه جمهوری اسلامی، بر سر موضع گيری های محمود احمدی نژاد در مورد بحران هسته ای اختلاف نظر وجود دارد و اين، اميد به نتيجه رسيدن مذاکرات را افزايش می دهد.»


به گفته وزير خارجه فرانسه، برای نخستين بار در قلب حکومت ايران، پرسش درست بودن يا نبودن روش رييس جمهوری اسلامی ايران «واقعا» مطرح شده است.


روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که تعليق غنی سازی اورانيوم در مذاکرات قابل بررسی است و ايران خواهان ارايه نسخه مکتوب پيشنهاد مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، مبنی بر تعليق غنی سازی اورانيوم است تا آن را مورد بررسی قرار دهد.


اما وی روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه در گفت و گو با شبکه خبر تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی گفت تعليق غنی سازی اورانيوم از سوی حکومت تهران پذيرفتنی نيست.


احتمال حمله نظامی آمريکا


بحث احتمال حمله نظامی آمريکا عليه ايران هفته گذشته نيز مطرح شد. محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران گفت اين کشورهراسی از حمله احتمالی آمريکا به ايران ندارد.


وی در تهران و در مصاحبه با تلويزيون ای.بی. سی آمريکا اين سخنان را مطرح کرد.


جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده نيز گمانه زنی ها درباره احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران را هياهويی از طرف مخالفان سياسی اش در واشينگتن خواند و آن را کم اهميت دانست.


جورج بوش ايران را به ستيزه جويی و تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای متهم کرد و ديپلماسی را راه حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی دانست و گفت حمله نظامی آخرين گزينه برای حل مشکلات است.


جورج بوش ايران را به ستيزه جويی و تلاش برای دستيابی به سلاح هسته ای متهم کرد

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا نيز در تازه ترين اظهار نظر خود گفت آمريکا به دنبال دستاويزی برای آغاز جنگ عليه ايران نيست.


سلاح های ايرانی در عراق


روز يکشنبه، ۲۲ بهمن ماه، يکی از افسران ارشد ارتش آمريکا در بغداد به خبرنگاران گفت شواهد روز افزونی در دست است که نشان می دهد سلاح های تامين شده توسط جمهوری اسلامی، برای کشتن سربازان نيروهای ائتلاف به کار می رود. ا


او افزود: به اعتقاد ارتش آمريکا، اين وسايل در ايران ساخته شده و به دستور بالاترين مقام های جمهوری اسلامی به عراق فرستاده شده اند.


آمريکا می گويد بمب های ساخت ايران در عراق منجر به مرگ دست کم ۱۷۰ سرباز نيروهای ائتلاف شده است.


جمهوری اسلامی اتهامات آمريکا مبنی بر دست داشتن بالاترين مقامات تهران در مسلح کردن شورشيان شيعه عراقی را رد کرد و اين اتهامات را بی اساس خواند.


از سوی ديگر، روز سه شنبه ۲۳ بهمن ماه ژنرال پيتر پيس، از ژنرال های ارشد ارتش آمريکا گفت پيدا شدن تسليحات ايرانی يا بازداشت ايرانيان در عراق به اين معنا نيست که مقام های دولت ايران، به شکلی مستقيم در فرستادن تجهيزات نظامی به عراق دست دارند.


پس از اين اظهار نظر، مصطفی محمد نجار، وزير دفاع جمهوری اسلامی اين اتهامات را با بکار بردن واژه هايی مانند«فرافکنی، دروغ و خيمه شب بازی مضحک» تکذيب کرد اما گفت راه تامين امنيت در عراق، خروج نيروهای آمريکايی از اين کشور است.


جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده نيز ديروز چهارشنبه، در کنفرانسی خبری گفت اطلاعی ندارد که آيا رهبران بلند پايه جمهوری اسلامی در ارسال جنگ افزار برای شورشيان شيعه عراق دست داشته اند يا نه. اما گفت با اطمينان می داند که واحدی ويژه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سلاح هايی را به عراق فرستاده که از آن ها برای کشتن سربازان آمريکايی استفاده شده است.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا نيز ايران را متهم کرد که بمب های پرقدرت در اختيار شورشيان عراق قرار می دهد و گفت:« ما از دخالت های نيروی قدس اطلاع داريم.


نيروی قدس يک واحد شبه نظامی سپاه پاسداران است و در نتيجه فرماندهان سپاه نمی توانند از فعاليت های آن اطلاع نداشته باشند. ما نمی دانيم رهبران بالاتر سياسی ايران نيز از اين فعاليت ها اطلاع دارند يا خير.»


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا نيز ايران را متهم کرد که بمب های پرقدرت در اختيار شورشيان عراق قرار می دهد

وزير دفاع آمريکا همچنين گفت در اين مورد مدارک غير قابل انکار تکنولوژيک و همچنين خود سلاح ها وجود دارند که به اندازه کافی گويا هستند.


مقتدی صدر در ايران


در آخرين روزهای هفته گذشته، خبرهايی مبنی بر فرار مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه به ايران منتشر شد.شبکه تلويزيونی ای.بی.سی به نقل از مقامات ارشد نظامی اعلام کرد مقتدا صدر، رهبر سپاه مهدی دو يا سه هفته پيش بغداد را ترک کرده و به تهران گريخته است.


سخنگويان جناح مقتدی صدر، در چند روز گذشته خبر رفتن او به ايران را تکذيب کرده اند.


سامی العسکری، مشاور نوری المالکی، نخست وزير عراق نيز ديروز پنج شنبه، پانزدهم فوريه، به خبرگزاری فرانسه گفت که مقتدی صدر هم اکنون سرگرم ديداری کوتاه از ايران است.


خبرگزاری ايرنا هم روز چهارشنبه به نقل از يکی از مقامات جمهوری اسلامی، درايران بودن مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه را تکذيب کرد.


ژنرال ويليام کالدول، سخنگوی نيروهای ائتلاف در عراق نيز گفت بر اساس گزارش هايی که به اين نيروها رسيده، مقتدی صدر به ايران فرار کرده است.


امروز جمعه بر خلاف آنچه هواداران مقتدی صدر در سه روز اخير گفته بودند، وی در مراسم نماز جمعه در مسجدی که هميشه در آنجا سخنرانی می کرد، حاضر نشد.


ارتش آمريکا در عراق معتقد است اين روحانی تندرو شيعه برای مصون ماندن از عمليات مقابله با شورشيان شيعه و سنی در عراق، به ايران رفته است.


مسئول دفتر مقتدی صدر، طی دو روز اخير دو بار خبر فرار وی به ايران را تکذيب کرده است.


جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق نيز ديروز پنج شنبه با صدور بيانيه ای اعلام کرد که مقتدی صدر به اعضای بلند پايه سپاه مهدی دستور داده عراق را ترک کنند.


مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه از حمايت حکومت جمهوری اسلامی برخوردار است.


انفجار بمب در زاهدان


روز سه شنبه، ۲۴ بهمن ماه، در ساعت شش و سی دقيقه صبح، انفجار بمبی در نزديکی يک اتوبوس در زاهدان موجب کشته شدن دست کم ۱۱ تن از پرسنل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و مجروح شدن چند تن ديگر شد.


خبرگزاری دولتی ايران گزارش داد بمبگذاران، يک خودرو سواری بمبگذاری شده را در مسير عبور اين اتوبوس قرار داده بودند که به محض رسيدن اتوبوس در محل منفجر شد.


روز چهارشنبه، چهارده فوريه، نيز خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از مدير کل سياسی استانداری سيستان و بلوچستان گزارش داد که دو تن از عوامل بمبگذاری در نزديکی محل انفجار دستگير شده اند که در پی اعتراف آنان، سه مظنون ديگر نيز شناسايی و بازداشت شدند.


گروهی که خود را «جندالله» می نامد، با انتشار بيانيه ای مسووليت بمبگذاری زاهدان را بر عهده گرفت

گروهی که خود را «جندالله» می نامد، با انتشار بيانيه ای مسووليت بمبگذاری زاهدان را بر عهده گرفت.


تلويزيون محلی استان سيستان و بلوچستان، فيلمی را پخش کرد که در آن مردی به نام نصرالله شمسی زهی، اعتراف کرده که روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در انفجار بمبی در شهرستان زاهدان دست داشته است.


وی اعتراف کرده به مدت ۲ ماه در پاکستان آموزش ديده و سپس برای عمليات وارد ايران شده است.شورای امنيت سازمان ملل، انفجار روز چهارشنبه در زاهدان را اقدامی تروريستی خوانده و آن را محکوم کرد.


اعدام سه نفر در اهواز


روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در اهواز سه نفر، به اتهام دست داشتن در بمبگذاری دی ماه در اين شهر، به دار آويخته شدند.


سازمان ديده بان حقوق بشر با محکوم کردن اين اعدام ها از قوه قضاييه ايران خواسته است تا اعدام متهمانی را که در دادگاه های غير علنی به مرگ محکوم شده اند را متوقف کند.


محروميت دانشجويان معترض


برخورد و ممنوعيت از تحصيل دانشجويان در ايران همچنان ادامه دارد. سه تن از فعالان دانشجويی دانشگاه مازندران به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند.


اين دانشجويان متهم هستند که در مراسم ۱۶ آذر، روز دانشجو به مشکلات صنفی دانشجويان اعتراض کرده و بدون کسب مجوز قبلی در جلسات بحث و گفت و گو شرکت کرده اند.


همچنين سه عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربيت معلم سبزوار به دادسرای عمومی و انقلاب اين شهر احضار شدند. اين سه عضو به دليل اعتراض به قتل يک دانشجوی اين دانشگاه و متهم کردن يکی از اعضای بسيج دانشجويی به ارتکاب اين قتل، به دادگاه احضار شده اند.


در همين حال در هفته گذشته، حکم دو سال حبس تعزيری برای مهدی امينی زاده، معاون دبير کل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی تاييد شد. وی متهم به تشکيل جمعيت غير قانونی و اقدام عليه امنيت ملی است.


اعتراض به آبگيری سد سيوند


فعالان فرهنگی ايران روز چهارشنبه در اعتراض به آب گيری سد سيوند در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. در همين حال دو تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی درباره سد سيوند از وزير نيرو توضيح خواستند و به وی تذکر دادند که به منظور پاسداری از ميراث فرهنگی، از آب گيری سد سيوند جلوگيری کند.


XS
SM
MD
LG