لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

آغاز هفدهمین جشنواره فیلم های ایرانی در دانشگاه لس آنجلس


از جمله فيلم های شرکت داده شده در فستيوال امسال دانشگاه UCLA می توان به «ماهی ها عاشق می شوند» به کارگردانی دکتر علی رفيعی، استاد تياتر، اشاره کرد.
از جمله فيلم های شرکت داده شده در فستيوال امسال دانشگاه UCLA می توان به «ماهی ها عاشق می شوند» به کارگردانی دکتر علی رفيعی، استاد تياتر، اشاره کرد.

هفدهمین جشنواره ساليانه سينمای ايران در دانشگاه لس آنجلس با نمايش ۱۲ فيلم از فيلمسازان داخل و خارج از ایران برگزاری خواهد شد.


در اين فستيوال برخی از آثار چهره های نوظهور فيلمسازی ايران برای نخستين بار به نمايش گذاشته خواهد شد.


همچنين برخی فيلم هايی که نمايش آنها در ايران ممنوع بوده نيز اکران خواهد شد.


اين بزرگترين مجموعه آثار فيلمسازان ايرانی در طول سه هفته است که در محل تازه برگزاری اين فستيوال سالن سينمای بيلی وايلدر در تالار نمايش «موزه همر» لس آنجلس اکران خواهد شد.


در اين جشنواره که از روز شنبه اين هفته آغاز خواهد شد ۵ فيلم داستانی پنج فيلم مستند و دو فيلم کوتاه از فيلمسازان ايرانی در داخل و خارج ازکشور به نمايش گذاشته خواهد شد.


تمرکز جشنواره امسال بيشتر بر روی فيلمسازان ايرانی در مهاجرت است که از آن جمله می توان از فيلمساز فرانسوی ايرانی تبار نادر تکميل همايون با فيلمی بنام «ايران : يک انقلاب سينماتوگرافيک »، مريم کاشانی فيلمساز ايرانی – ژاپنی ساکن سن فرانسيسکو با فيلم «Best in the west» و فيلمساز ايرانی متولد آلمان «امير حمز» که با فيلم «صوت سکوت» با سوژه موزيک زيرزمينی در ايران نام برد.


خانم «ميمی برودی» مديرجشنواره فيلم های ايرانی دانشگاه لس آنجلس درباره جشنواره امسال به راديو فردا گفت که اين جشنواره در وحله اول هميشه دنبال فيلم هايی است که توسط فيلمسازان ايرانی مهاجر ساخته شده اند.


اوبه عنوان نمونه به فيلم «Best in the west» ساخته مريم کاشانی اشاره کرد که زندگی پدر ايرانی خود و دوستان او را در غرب و در شرايط مهاجرت زير ذره بين گذاشته است.


تنها نسخه موجود از فيلم «ستاره می شود» ساخته فريدون جيرانی و با بازی عزت الله انتظامی، هنرپيشه قديمی و با شرکت بازيگر پيشکسوت ايرانی، نيز امسال جزو آثار برگزيده به حساب می آيد.نمايش اين فيلم درايران ممنوع و به گفته خانم برودی، «حتی نگاتيو آن نيز توسط مقام های جمهوری اسلامی سوزانده شده است

خانم «ميمی برودی» يکی از دلايل برگزاری جشنواره سينمای ايران در دانشگاه لس آنجلس را حضور بزرگترين جامعه ايرانی خارج از کشور در شهر اين شهر توصيف کرد و اذعان داشت که اين جشنواره فرصتی است برای نمايش فيلم های فيلمسازان داخل ايران که با مشکل سانسور روبرو هستند.


اداره نظارت و ارزشيابی وزارت ارشاد اسلامی برای همه فيلمنامه ی ايرانی که درخواست پروانه نمايش می کند خطوط قرمزی تعيين کرده که عدول از مقررات اين اداره، منجر به رد فيلمنامه خواهد شد.


خانم برودی در مورد نحوه انتخاب فيلم ها گفت:«بيش ازهرچيز ما هميشه دنبال يک داستان خوب هستيم، يک داستان غيرمعمول با ابعاد جهانی که همه مردم بتوانند با آن ارتباط برقرارکنند و خوب البته در اين گزينش کارگردانی و بازی خوب نيز از اهميت ويژه ای برخوردار است.»


از جمله فيلم های شرکت داده شده در فستيوال امسال دانشگاه UCLA می توان به «ماهی ها عاشق می شوند» به کارگردانی دکتر علی رفيعی، استاد تياتر، اشاره کرد.


همچنين فيلمی از «مانی حقيقی» فيلمساز مستقل ايرانی، بنام «کارگران مشغول به کارند» که نمايش آن در داخل ايران ممنوع است در فستيوال امسال به نمايش در خواهد آمد.


تنها نسخه موجود از فيلم «ستاره می شود» ساخته فريدون جيرانی و با بازی عزت الله انتظامی، هنرپيشه قديمی و با شرکت بازيگر پيشکسوت ايرانی، نيز امسال جزو آثار برگزيده به حساب می آيد.نمايش اين فيلم درايران ممنوع و به گفته خانم برودی، «حتی نگاتيو آن نيز توسط مقام های جمهوری اسلامی سوزانده شده است.»


«بنياد سينمايی فارابی»، به عنوان بازوی اجرايی معاونت سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران با فيلم «خون بازی» ساخته رخشان بنی اعتماد در جشنواره امسال شرکت کرده است.


XS
SM
MD
LG