لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

واکنش رسانه های لبنان به ديدار اسد از تهران


بشار اسد در سفر خود به تهران با رهبران جمهوری اسلامی ديدار کرد.
بشار اسد در سفر خود به تهران با رهبران جمهوری اسلامی ديدار کرد.

رسانه های لبنان دیدار بشار اسد از تهران و گفت و گوهای وی با مقامات جمهوری اسلامی ایران را چندان موفقيت آميز قلمداد نکرده اند.


اکثريت رسانه های لبنانی در انعکاس نظرات شخصيت های سياسی اين کشور می نويسند:« ديدار بشار اسد از تهران و گفت و گوهای وی با مقامات جمهوری اسلامی ايران بر خلاف اظهارات و لبخندهای روسای جمهوری ايران و سوريه آنچنان موفقيت آميز نبود.»


النهار که مهم ترين روزنامه بيروت به حساب می آيد، به نقل از محافل ديپلماتيک سوری می نويسد بشار اسد که از نزديکی ايران به عربستان نگران به نظر می رسيد، به تهران رفته بود تا موافقت ايران را برای توقف مذاکرات با رياض جلب کند، اما با دست های خالی به سوريه بازگشت.


روزنامه فرانسوی زبان L'Orient Le Jour نيز می نويسد:«اختلافات ايران و سوريه تنها به لبنان محدود نمی شود و اين دو کشور تا کنون نتوانسته اند در رابطه با عراق نيز به توافقی دست يابند.»


به گفته تحليلگر L'Orient Le Jour، ايران از سوريه خواسته است تا با تشکيل دادگاهی بين المللی در رابطه با ترور رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان، که در ۱۴ فوريه ۲۰۰۵ به قتل رسيد موافقت کند.


اما به نظر می رسد بشار اسد به هيچ وجه حاضر به قبول تشکيل چنين دادگاهی، که می تواند سوريه را در جايگاه متهمين قرار دهد، نيست.


وليد جنبلاط، رهبر دروزهای لبنان هم، ديدار محمود احمدی نژاد با بشار اسد را«ملاقات دو چهره عبوس که نويد دهنده آينده ای تيره برای لبنان هستند»، خوانده است.


اين در حالی است که روزنامه الاخبار، که مواضع نزديک به حزب الله لبنان را بازتاب می دهد، از ديدار بشار اسد و محمود احمدی نژاد به عنوان ديداری تاريخی ياد کرده و نوشته است:«اين ديدار خواهد توانست دسيسه های آمريکا در لبنان را نقش بر آب سازد.»


با اين همه، در لبنان اکثريت شخصيت های سياسی معتقدند اتحاد تهران و دمشق نخواهد توانست تلاش های عربستان برای حل مشکل اين کشور را متوقف سازد.


طرح پادشاه عربستان برای تبديل اجلاس آينده رهبران کشورهای عضو اتحاديه اروپا به نشستی برای کمک به بحران لبنان، هواداران بسياری در بيروت دارد.


اين طرح از پشتيبانی بسياری ديگر از پايتخت های عرب برخوردار است و قرار است مقامات ايران و عربستان، در روزهای آينده به مذاکرات خود درباره بحران لبنان ادامه دهند.


در همين حال قرار است روز سه شنبه، ۲۰ فوريه، نخست وزير سابق لبنان، سليم الحص راهی رياض شود. گزارش شده که همزمان هيئتی از حزب الله نيز در روزهای آينده به تهران سفر خواهد کرد.


بيروت نيز در انتظار ورود عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب، است که روز يکشنبه در گفت و گويی با شبکه تلويزيونی الجزيره صحبت از گام های کوچک وليکن مثبت در جهت حل بحران لبنان کرد.


XS
SM
MD
LG