لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

افزايش مخالفت ملی گرايان ترکيه با اردوغان


آقای اردوغان با مخالفت حزب ملی گرای ترکیه رو به رو است
آقای اردوغان با مخالفت حزب ملی گرای ترکیه رو به رو است

ملی گرايان ترکيه‌ خواهان اقدام نظامی عليه‌ پايگاههای پ ک ک در عراق هستند و برای جلوگيری از دستيابی رجب طيب اردوغان به‌ مقام رياست جمهوری تلاشهای خود را گسترش داده‌اند.


رجب طيب اردوغان در حاشيه‌ی اجلاس اتحاديه‌ عرب در رياض با جلال طالبانی رييس جمهوری و هو شيار زيباری وزير خارجه‌ عراق ديدار و گفت و گو کرد.


در اين ديدار که‌ حدود ۴۰ دقيقه‌ به طول انجاميد ناآرامی های عراق، مساله‌ی کرکوک و نگرانيهای ترکيه‌ از حضور نيروهای پ ک ک در شمال عراق، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


نخست وزير ترکيه‌ پس از بازگشت به‌ آنکارا نخستين ديدار با جلال طالبانی را مثبت ارزيابی کرد و گفت: « واضح است که‌ بين عراق و ترکيه‌ مشکلاتی وجود دارد که‌ آنها را از راه‌ گفت و گوی مستقيم حل خواهيم کرد.»


جلال طالبانی رييس جمهوری عراق نيز گفت و گو با آقای اردوغان را مثبت و سازنده‌ توصيف کرد و گفت: « درباره‌ هر مساله‌ای گفت و گو می کنيم و می توانيم مشکلات را حل نماييم.»


پيشتر آمريکا بارها از مقامات ترکيه‌ خواسته‌ بود برای حل اختلافات با عراق بر سر پ ک ک و مساله‌ی کرکوک با مقامات بغداد گفت و گو کنند.


اما احمد نجدت سزر که‌ روزهای پايانی دوره‌ رياست جمهوری خود را سپری می کند، مخالف دعوت جلال طالبانی به‌ ترکيه‌ است.


ملی گرايان نيز با حمايت سران ارتش خواهان اقدام نظامی و عمليات برون مرزی نيروهای نظامی ترکيه‌ عليه‌ پ ک ک هستند. ملی گرايان ترک ديدار اردوغان با جلال طالبانی را مثبت نمی بينند.


همزمان ملی گرايان تلاش های خود برای جلوگيری از نفوذ دولت اسلام گرای فعلی و بويژه‌ دستيابی اردوغان به‌ مقام رياست جمهوری را گسترش داده‌اند.


در اين راستا پيش از روز ۱۶ آوريل (ماه‌ ميلادی آينده) که‌ انتخابات رياست جمهوری در پارلمان ترکيه‌ برگزار می شود، احزاب ملی گرا و انجمن های سياسی و مستقل ترکيه‌ ميتينگ هايی را برای ممانعت از انتخاب رجب طيب اردوغان به عنوان رييس جمهور و توافق همه‌ احزاب درباره‌ رييس جمهوری جديد، برگزار می کنند.


دنيز بايکال رهبر حزب جمهوری خواه‌ مردم بار ديگر تاکيد کرد اردوغان بعنوان فردی که‌ ملی گرايان ترکيه‌ را با ناسيوناليست های آلمان نازی مقايسه‌ می کند، نبايد رييس جمهور شود و از اردوغان خواست که از مقام رياست جمهوری دست بردارد.


ژنرال ياشار بيوک آنت رييس ستاد ارتش ترکيه‌ نيز نسبت به‌ سخنان آقای اردوغان که‌ گفته‌ بود اختيارات ارتش در قانون اساسی تبيين شده‌ است، گفت: « بعنوان نيروهای مسلح ترکيه‌ نيازی به‌ يادآوری نداريم که‌ در چهارچوب قانون اساسی چه‌ وظايفی به‌ ما محول شده‌ است. از اين پس مايل نيستيم هيچ طرفی ما را بعنوان دربان ببيند. ارتش هر زمان لازم بداند، بعنوان حافظ جمهوری لاييک ترکيه‌ وارد صحنه‌ می شود.»


دولت اسلامگرای اردوغان فشارهای ملی گرايان را تحريک اذهان عمومی توصيف کرده‌ است.


XS
SM
MD
LG