لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

«ما ماندگار نيستيم اما تئاتر جاودانه است»


شيخ سلطان بن‌ محمد القاسمی، امير شارجه
شيخ سلطان بن‌ محمد القاسمی، امير شارجه
در پيام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۰۷ ، شيخ سلطان بن محمد القاسمی، امير شارجه که وظيفه تهيه اين پيام را به عهده داشته، ضمن نکوهش برخورد حکومتی با تئاتر در سراسر جهان، قدرت تاتر را «بيکران» توصيف کرد.

پيام روز جهانی تئاتر، هر ساله توسط يک شخصيت تئاتری و يا فردی شناخته شده در دنيا که در راستای اهداف موسسه جهانی تئاتر فعاليت هايی داشته تهيه می شود و در سال ۲۰۰۷، امير شارجه برای اين کار انتخاب شده است.

اين پيام در جشن بزرگداشت روز جهانی تئاتر در مقر يونسکو در پاريس، در روز بيست و هفتم ماه مارس، هفتم فروردين ماه قرائت می شود.

انتقاد از برخورد دولتی با تئاتر


در پيام امسال روز جهانی تئاتر،آقای القاسمی درباره اين برخورد حکومت ها با تئاتر می نويسد: «به خاطر می‌آورم بر روی يک نمايش سياسی کار می‌کردم که در آن زمان موجب خشم مسئولان شده بود؛ همه چيز مصادره و تئاتر جلوی چشمان من تعطيل شد. اما روح تئاتر نمی‌توانست زير پوتين‌های سنگين سربازان مصلح نابود شود.»



موسسه جهانی تئاتر، تلاش می کند تا با دعوت از عامه مردم برای ديدن نمايش، آنها را با اهميت نمايش زنده و نياز وجود چنين هنری بين نوع بشر آشنا سازد .

آقای القاسمی در پيام خود در باره قدرت تاتر می گويد: «تئاتر به عميق ‌ترين زوایای روح انسان دست می‌يابد و پنهان‌ ترين گنج را می‌گشايد. تئاتر امکان راه جديدی از گفت ‌وگو ميان نژادهای مختلف اقوام، رنگ‌ها و عقايد مختلف بشری را می‌گشايد. تاتر به من آموخت که ديگران را همان گونه که هستند بپذيرم و من ذره ذره به اين باور رسيدم که نيکی‌های بشری موجب وحدت و شرها و پليدی‌ هايشان موجب تفرقه و نفاق می‌گردند.»


اودرپایان پیام امسال می نویسد: «ما ماندگارنیستیم اما ئاتر جاودانه است»


القاسمی در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه قاهره فارغ‌التحصيل شد و سپس به اکسترانگلستان رفت و در آنجا به سال ۱۹۸۵ در رشته فلسفه با گرايش تاريخ، دکترا گرفت. پس از آن به امارات بازگشت و مدرک مهندسی آب و هوا را نيز از دانشگاه امارات دريافت کرد.


او از سال ۱۹۷۲ امير شارجه است و به‌عنوان نماينده اين شهر در مجلس عالی امارات متحده عربی شرکت می‌کند.


متن کامل پيام شيخ سلطان بن‌محمد القاسمی به مناسبت روز جهانی تاتر


پیشینه روز جهانی تاتر


برای اولين بار در هلسينکی فنلاند وسپس در وين اتريش بود که هنگام برگزاری نهمين کنگره موسسه جهانی تاتر آقای آروی کيويما پيشنهاد نامگذاری روزی به نام روز جهانی تاتر را مطرح کرد.


اين پيشنهاد که با استقبال اعضای اين کنگره رو به رو شد خيلی زود به تصويب رسید.


از آن پس هر ساله تاتری های جهان روز ۲۷ مارس را به عنوان روز جهانی تاتر جشن می گيرند.



۲۷ مارس، روز افتتاح تياتر ملل در پاريس بود که دلیلی شد تا روز جهانی تئاتر نيز اين روز به خصوص را برای جشن جهانی تئاتر در نظر بگيرد.


موسسه جهانی تئاتر، به شيوه های گوناگون اين روز را در صد نقطه متفاوت در دنيا جشن می گيرد .


اين موسسه که در سال ۱۹۴۸ به وسيله يونسکو پايه گزاری شده، مهم ترين ارگان غير دولتی مربوط به هنرهای نمايشی، از جمله تاتر، در جهان به شمار می رود .


در اساسنامه اين موسسه آمده است که هدف اين موسسه تبادل نظر و تبادل تجربه و دانش نمايش و تاتر بين هنرمندان اين رشته، برای بسط و گسترش خلاقيت های نمايشی بين تاتری ها است .


موسسه جهانی تئاتر، تلاش می کند تا با دعوت از عامه مردم برای ديدن نمايش، آنها را با اهميت نمايش زنده و نياز وجود چنين هنری بين نوع بشر آشنا سازد .



هر ساله يک شخصيت تاتری و يا فردی شناخته شده در دنيا که در راستای اهداف موسسه جهانی تاتر فعاليت هايی داشته،دعوت می شود تا پیامی به مناسبت این روز به مردم دنیا بدهد.

در اساسنامه این سازمان غیر دولتی آمده که این موسسه با نامگذاری روزی به عنوان روز جهانی تاتر تلاش می کند تا با تبادل فرهنگی بين جوامع مختلف بشری، راه را برای رسيدن به دوستی بين ملت ها باز تر کند تافرهنگ صلح در جهان بيشتر گسترش یابد.


با نگاهی گذرا به فهرست اخباری که توسط رسانه های جهان مخابره می شود، اهميت چنين روزی درجهان بيش از پيش آشکار می شود.


هر ساله يک شخصيت تاتری و يا فردی شناخته شده در دنيا که در راستای اهداف موسسه جهانی تاتر فعاليت هايی داشته،دعوت می شود تا پیامی به مناسبت این روز به مردم دنیا بدهد.


اين پيام که به بيست زبان دنيا ترجمه می شود، برای هزاران تماشاچی تاتر در روز ۲۷ مارس درست قبل از اجرای نمايش خوانده می شود، در هزاران روزنامه و مجله به چاپ می رسد و دست به دست بين اهل ادب و هنر می چرخد و از ايستگاه های راديويی و تلويزیونی پنج قاره پخش می شود.


در سال ۱۹۶۲ژان کوکتو، نويسنده و کارگردان پيشروی ايتاليايی اولين کسی بود که پيام روز جهانی تاتر را نوشت.


XS
SM
MD
LG