لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

عملیات انتحاری در شرق بغداد، ۱۲ کشته و ۵۹ زخمی برجای گذاشت


دود ناشی از انفجار بر فراز پایگاه ارتشی واقع در شرق بغداد
دود ناشی از انفجار بر فراز پایگاه ارتشی واقع در شرق بغداد
حمله انتحاری روز یکشنبه به یک پایگاه نظامی واقع در شرق بغداد چندین کشته و زخمی برجای گذاشت. این حمله کمتر از یک هفته پس از نیروهای رزمی آمریکا از عراق صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، حمله شش بمب‌گذار انتحاری در روز یکشنبه،‌ ۱۴ شهریور به این پایگاه ارتش مأموریت حفظ امنیت در مناطق شرقی بغداد را بر عهده دارد، ۱۲ کشته و ۳۶ زخمی برجای گذاشت که تعدادی از سربازان عراقی نیز در میان کشته شدگان بودند.

روز یکشنبه، عده‌ای از بمب‌گذاران با یک مینی‌بوس مملو از مواد منفجره خود را به در پشتی پایگاه رساندند و این در حالی بود که برخی دیگر از آن‌ها با پای پیاده به سمت پایگاه نزدیک می‌شدند که دو نفر از آن‌ها زمانی که از سوی پادگان مورد تیراندازی واقع شدند، خود را منفجر کردند.

درگیری‌ها در حدود یک‌ساعت به طول انجامید و در پایان یکی از بمب‌گذاران که در این درگیری‌ها زخمی شده بود، توسط نیروهای نظامی دستگیر شد، اما تاکنون اطلاعاتی در مورد هویت وی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

تا کنون شخص یا گروهی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

این پایگاه ارتش پیش از این و در تاریخ ۲۶ مرداد نیز مورد حمله یک بمب‌گذار انتحاری وابسته به گروه القاعده قرار گرفت که در جریان آن حمله دستکم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

در این درگیری اخیر نیروهای آمریکایی نیز به یاری نظامیان عراقی آمدند و این در حالی است که کمتر از یک هفته پیش، ایالات متحده با اعلام پایان جنگ عراق که بیش از هفت سال به طول انجامید، بخش اعظم نیروهای نظامی خود را از خاک عراق خارج کرده و مسئولیت حفاظت از عراق را به نظامیان عراقی واگذار کرد.

با این‌حال بنا بر پیمان امنیتی دوجانبه میان عراق و ایالات متحده، نظامیان آمریکایی می‌توانند در صورت درخواست همکاری نظامی از سوی عراق، به کمک نظامیان عراقی بیایند.

نیروهای آمریکایی با پایان ماه آگوست میلادی، نیروهای خود را از خاک عراق خارج کردند و باراک اوباما،‌ رئیس جمهور ایالات متحده نیز در همان روز، ۹ شهریور طی يک نطق راديو – تلويزيونی پايان عمليات رزمی در عراق را اعلام کرد.

در حال حاضر کمتر از ۵۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی در خاک عراق باقی مانده‌اند تا به گفته ایالات متحده به آموزش نیروهای عراقی پرداخته و با آن‌ها همکاری نمایند و این در حالی است که در سال ۲۰۰۷ که نقطه اوج حضور نیروهای آمریکایی در عراق بود، شمار این نیروها به حدود ۱۷۶ هزار نفر رسیده بود.
XS
SM
MD
LG