لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

کمپین بین المللی حقوق بشر: ۲۳ نفر در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شدند


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز یکشنبه گزارش داد که در مهرماه سال جاری ۲۳ نفر در زندان وکیل آباد مشهد به اتهام «حمل و نگهداری مواد مخدر» اعدام شده‌اند.

به گزارش وبسایت رسمی این سازمان مدافع حقوق بشر، این اعدام‌ها در ماه گذشته و در دو نوبت صورت گرفته است. در روز ۱۳ مهرماه، ۱۳ نفر و در ۲۰ مهرماه ۱۰ نفر در این زندان «به صورت گروهی و بدون اعلام قبلی» اعدام شده‌اند.

این نهاد حقوق بشری که مقر آن در نیویورک است، گزارش کرده است که افراد اعدامی «تنها چند ساعت قبل از اعدام از بندهای مختلف زندان وکیل آباد مشهد جمع‌‌آوری شده و به راهرو اعدام در ورودی سالن ملاقات‌های این زندان منتقل و در یک ردیف اعدام شده‌اند.»

این اعدام‌ها در حالی صورت گرفته است که به نوشته این وبسایت، وکلا و خانواده متهمان از این اعدام‌ها اطلاع نداشته و در محل حضور نداشتند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران پیش از این در گزارشی ضمن اعتراض به «روند غیرقانونی» اعدام‌های زندان وکیل آباد مشهد اعلام کرده بود که «دستکم ۶۰۰ نفر دیگر» نیز در این زندان در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

هادی قائمی، سخنگوی این کمپین پیش از این در گفت و گو با رادیو فردا در توضیح «غیرقانونی بودن اجرای این احکام»، اعلام کرده بود: «وقتی دیوان عالی کشور حکم اعدام را تأیید می‌کند،‌این تأییدیه باید به وکلا و خانواده ابلاغ شود. وقتی این حکم به دایره اجرای احکام می‌رود، باید دوباره زمان اعدام به خانواده اعلام شود و خانواده‌ها باید بتوانند با زندانی‌ها دیدار کنند و حتی در زمان اعدام حضور داشته باشند، ولی هیچ‌یک از این سلسله مراتب طی نشده است و تنها روز بعد از اعدام با خانواده‌ها تماس می‌گیرند تا برای پرداخت قیمت طناب به زندان مراجعه و جسد عزیزان خود را دریافت کنند.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور روز ۲۰ مهرماه با اعلام ارجاع تمامی پرونده‌های مربوط به مواد مخدر به دادستانی کل کشور اعلام کرد: «بدون هیچ اغماضی با قاچاقچیان برخورد کرده و ضمن تعقیب آنان، با جدیت تمام آنها را مجازات می‌کنیم.»

در چند ماه اخیر مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران در چند نوبت از اعدام متهمان مواد مخدر در نقاط مختلف کشور خبر داده و بر برخورد قاطع با این افراد تأکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG