لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

انفجارهای سه روز اخیر در عراق دستکم ۷۰ کشته بر جای گذاشت


یکی از مسیرهای منتهی به کاظمین/ آثار خون به جا مانده از قربانیان یک حمله تروریستی بر زمین مشاهده می‌شود
یکی از مسیرهای منتهی به کاظمین/ آثار خون به جا مانده از قربانیان یک حمله تروریستی بر زمین مشاهده می‌شود
یک رشته عملیات انتحاری و انفجار چندین بمب در مسیر زائرین شیعه در بغداد، پایتخت عراق، طی سه روز اخیر دست کم ۷۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران زائر شیعه عزادار امام موسی کاظم، امام هفتم شیعیان، که در مسیرهای مختلف عازم آرامگاه وی در کاظمین در نزدیکی بغداد بودند، در سه روز اخیر به دفعات مورد حمله قرار گرفته‌اند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقامات عراقی می‌نویسد که در آخرین رشته از بمبگذاری‌ها که روز پنجشنبه، ۱۷ تیرماه و در اطراف بغداد به وقوع پیوست، دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند.

هزاران تن از عزاداران امام موسی کاظم، در روزهای اخیر عازم آرامگاه وی در کاظمین هستند
به گفته مقامات پلیس عراق، انفجارهای روز پنجشنبه تا کنون موجب کشته شدن ۶ نفر در شرق، ۵ نفر در شمال و ۱ نفر در جنوب بغداد شده است.

این در حالی است که طی انفجارهای روز چهارشنبه نیز، دستکم ۶۰ نفر جان باختند که ۲۸ نفر از آنها طی عملیات انتحاری در شهر سنی نشین اعظمیه واقع در شمال بغداد جان خود را از دست دادند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که مقامات امنیتی عراق،‌ تدابیر امنیتی شدیدی را برای حضور زائرین اتخاذ کرده و در حدود ۲۰۰ هزار نیروی امنیتی را در مسیرهای حرکتی زائرین مستقر کرده‌اند.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت انجام این عملیات را به گردن نگرفته است اما برخی معتقدند افراطیون سنی بانی این حملات هستند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که بحث‌های سیاسی درباره سرنوشت انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت جدید، در بین گروه‌های عراقی همچنان ادامه دارد.

در انتخابات پارلمانی عراق که در تاریخ ۱۶ اسفندماه صورت گرفت، دو ائتلاف شیعه، ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی عراق، و ائتلاف العراقیه که متشکل از سکولارهای شیعه و گروه‌های سنی است، با یکدیگر به رقابت پرداختند و ائتلاف دولت قانون به سرکردگی نوری المالکی، ۸۹ کرسی، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی ۹۱ کرسی و ائتلاف ملی عراق ۷۰ کرسی را از آن خود کرد.

این در حالی است تشکیل دولت در عراق نیازمند اخذ حداقل ۱۶۳ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق است.
XS
SM
MD
LG