لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

انتقاد کرزی از ناتو به دنبال وقوع یک حمله انتحاری در افغانستان


ساعاتی پس از آنکه انفجار انتحاری در جنوب غرب کابل به کشته شدن شش نفر از جمله یک مقام ارشد دولتی انجامید، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان، در سخنانی از عملکرد نیروهای ناتو در مبارزه با تروریسم انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آقای کرزی روز سه‌شنبه، در سخنرانی خود در شهر کابل گفت: «نیروهای ناتو می‌گویند در حال مبارزه با تروریسم هستند اما پس از گذشت ۱۰ سال هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است».

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین ضمن ابراز تأسف از وقوع انفجار در ولایت غزنی که به کشته شدن معاون والی غزنی و ۵ نفر دیگر انجامید، از مردم افغانستان خواست تا به خاطر «نفع دیگران»، «خاک خود را نابود» نکنند.

در یک عملیات انتحاری که روز سه‌شنبه و در اثر اصابت سه چرخه بمب‌گذار انتحاری به خودروی حامل کاظم الله‌یار، معاون والی غزنی و در زمانی که آقای الله‌یار به سمت محل کارش در حرکت بوده به وقوع پیوست،معاون فرمانداری غزنی، پسر ارشد و یکی از نزدیکان وی، یکی از محافظان و همچنین دو عابر پیاده جان خود را از دست دادند.

به گفته رئیس پلیس ولایت غزنی، علاوه بر این شش نفر چندین نفر نیز در جریان این انفجار زخمی شده‌اند که خبرگزاری رسمی فرانسه تعداد زخمی‌شدگان را هشت نفر اعلام کرده است.

تا کنون فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. با این حال طالبان و سایر شبه نظامیان حاضر در افغانستان همواره به مقابله با مقامات دولتی و افرادی که با نیروهای ناتو همکاری کرده‌اند، پرداخته‌اند.

کاظم الله‌یار که به مدت هفت سال به عنوان معاون والی غزنی به فعالیت می‌پرداخت، دو ماه پیش از این نیز هدف یک بمبگذاری قرار گرفته، اما آسیبی به وی نرسیده بود.

در آخرین حمله انتحاری مشابه که در شهریورماه سال گذشته و در استان لغمان شرقی رخ داد، عبدالله لغمانی، معاون شورای امنیت ملی افغانستان، و ۲۲ نفر دیگر کشته و ۳۵ نفر زخمی شدند.

در حال حاضر در حدود ۱۵۲ هزار نیروی ناتو در خاک افغانستان حضور دارند که اکثریت این نیروها را سربازان آمریکایی تشکیل می‌دهند و این در حالی است که قرار بر این است که از ژوئیه سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی به تدریج خاک افغانستان را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG