لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

اکبر گنجی به عنوان «قهرمان جهانی آزادی مطبوعات» انتخاب شد


مؤسسه بین‌المللی مطبوعات، روز دوشنبه اکبر گنجی، نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ایرانی را که چند سالی است در خارج از ایران به سر می‌برد به عنوان پنجاه و نهمین «قهرمان جهانی آزادی مطبوعات» برگزید.

به گزارش وب‌سایت مؤسسه بین‌المللی مطبوعات، پنج عضو هیئت داوران این مؤسسه، روز دوشنبه، ۱۸ مردادماه، متفقاً اکبر گنجی را به خاطر مبارزه‌اش در راه حقیقت و عدالت به عنوان نفر پنجاه و نهم فهرست شصت نفره قهرمانان جهانی آزادی مطبوعات معرفی کردند.

آلیسون بِتِل مک‌کنزی، مدیر موقت این مؤسسه، در مورد اکبر گنجی گفت: «شجاعت او در مقابل ارعاب و مبارزه مداومش در راه حقیقت و عدالت باید الهام‌بخش همه ما باشد.»

وی همچنین اعلام کرد که مبارزه اکبر گنجی به‌ویژه در حال حاضر با آزار و اذیت مداوم زندانیان سیاسی در ایران مرتبط است.

اکبر گنجی، نویسنده کتاب‌هایی نظیر «تاریک‌خانه اشباح» و «عالیجناب سرخ‌پوش و عالیجنابان خاکستری» که در اوایل انقلاب چندین سال عضو سپاه پاسداران بود، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شد.

وی در مدتی که در زندان بود کتاب «مانیفست جمهوری‌خواهی»‌ را به رشته تحریر در‌‌آورد و پس از آزادی از زندان در سال ۱۳۸۶، ایران را ترک کرد.

در فروردین‌ماه امسال نیز اکبر گنجی به دلیل «فعالیت‌های برجسته حقوق بشری» خود جایزه ۵۰۰ هزار دلاری دو سالانه حقوق بشرى انستيتوى «ميلتون فريدمن» را از آن خود کرد.

مؤسسه بین‌المللی مطبوعات در نظر دارد در مراسمی در ماه سپتامبر از اکبر گنجی و سایر روزنامه‌نگارانی که نام‌شان در فهرست «قهرمانان جهانی آزادی مطبوعات» قرار دارد تقدیر کند.

این مؤسسه که مقر اصلی آن در وین پایتخت اتریش است، در سال ۲۰۰۰ و در پنجاهمین سالگرد آغاز فعالیت این مؤسسه در راه دفاع از آزادی مطبوعات در سراسر جهان، ۵۰ روزنامه‌نگار را به عنوان «قهرمان جهانی آزادی مطبوعات» برگزید که در این فهرست نام فرج سرکوهی، منتقد و روزنامه‌نگار ایرانی، نیز به عنوان نفر نهم ثبت شده است.

این مؤسسه سپس تصمیم گرفت تا زمان برگزاری شصتمین سالگرد تأسیس این مؤسسه، ۱۰ نفر دیگر را نیز به این فهرست اضافه کند.

نام آنا پولیتکوفسکایا، روزنامه‌نگار روسی و منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین، که در سال ۲۰۰۶ در مسکو به قتل رسید، دو ماه پس از ترورش به عنوان نفر پنجاه و یکم به این فهرست اضافه شد.

همچنین در سال ۲۰۰۷ هرانت دینک، روزنامه‌نگار ارمنی‌تبار ترکیه، نیز که در فوریه سال ۲۰۰۷ میلادی در استانبول به قتل رسید، به عنوان پنجاه و دومین «قهرمان جهانی آزادی مطبوعات» انتخاب شد.

این سازمان بناست شصتمین «قهرمان جهانی آزادی مطبوعات» را در ماه آینده معرفی کند.

مراسم تقدیر از این شصت روزنامه‌نگار از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ سپتامبر و همزمان با شصتمین سالگرد تأسیس این مؤسسه در وین، پایتخت اتریش، و براتیسلاوا، پایتخت اسلوواکی، برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG