لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

نخستین «پناهگاه ضد سانسور» در فضای مجازی


لوگوی «پناهگاه ضد سانسور»
لوگوی «پناهگاه ضد سانسور»
سازمان گزارشگران بدون مرز، که مقر آن در فرانسه است، اعلام کرد در حوزه فضای مجازی، نخستین «پناهگاه ضد سانسور» را با هدف تأمین ایمنی در فضای مجازی، راه‌اندازی کرده است.

این شبکه که با کمک شهرداری پاریس در تاریخ سوم تیرماه راه‌اندازی شده است، علاوه بر کمک به کاربران در عبور از سد سانسور، نحوه «گمنام ماندن» در فضای مجازی و محافظت از ارتباطات الکترونیک را نیز به کاربران آموزش می‌دهد.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز که در وب‌سایت رسمی این سازمان منتشر شده، در زمینه ضرورت وجودی این شبکه آمده است: «هیچ‌گاه تعداد شهروندان اینترنتی که تنها به دلیل ابراز آزادانه دیدگاه‌های خود در کشورهایی نظیر چین، ویتنام و ایران به زندان افتاده‌اند، تا این حد زیاد نبوده است.»

این بیانیه همچنین می‌افزاید: «در زمانی که پدیده فیلترینگ و کنترل فضای مجازی روز به روز گسترش می‌یابد، ما به تعهدات خود در حوزه اینترنت که حوزه‌ای نامحدود و قابل دسترسی است، جامه عمل پوشانده و ابزار محافظت از اطلاعات شخصی در فضای مجازی را در اختیار قربانیان بالقوه سانسور قرار می‌دهیم.»

«پایگاه ضد سانسور» سعی دارد با ارائه خدمات محافظتی رایگان نظیر ارائه نرم افزار عبور از سد سانسور و پست الکترونیکی کدگذاری شده و آموزش‌های مورد نیاز، فضای خصوصی کاربران در دنیای مجازی را تا حد ممکن ایمن نگاه دارد.

کاربران پس از ثبت نام در «پایگاه ضد سانسور»، کد دسترسی به این شبکه را دریافت کرده و قادر خواهند بود از طریق این شبکه بدون به جا گذاشتن ردی از خود، آزادانه در فضای مجازی به گشت و گذار و انتقال اطلاعات بپردازند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در به راه‌اندازی این شبکه از شرکت «زیرو بانک» که مقرش در جمهوری پاناما، واقع در آمریکای مرکزی، یاری گرفته است. این شرکت در زمینه حفاظت ارتباطات الکترونیک و به طور کلی «حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی» فعالیت دارد.

به نوشته وب‌سایت رسمی سازمان، تمامی روزنامه‌نگاران،‌وبلاگ‌نویسان و فعالان حقوق بشری در اقصی نقاط جهان و همچنین سایر کسانی که هویتشان برای سازمان شناخته شده است، مجاز به عضویت در این پایگاه هستند.
XS
SM
MD
LG