لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

روزنامه اقتصادی «آسیا» توقیف شد


وب‌سایت روزنامه اقتصادی «آسیا»
وب‌سایت روزنامه اقتصادی «آسیا»
به دنبال برگزاری جلسه‌ای مورخ ۲۵ مرداد، هیئت نظارت بر مطبوعات جمهوری اسلامی، روزنامه اقتصادی «آسیا» راتوقیف کرده و مجوز نشریات «سپیدار» و «پرستو» را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد علی رامین، دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات ایران، با اشاره به تصمیمات آخرین جلسه این هیئت اعلام کرد که روزنامه اقتصادی «آسیا» به دلیل «انتشار عکس‌ها و تصاویر خلاف عفت عمومی و استفاده ابزاری از تصاویر و تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر» و همچنین «اصرار بر تخلفات یادشده»، به استناد قانون مطبوعات توقیف و پرونده آن جهت پیگرد قانونی به مراجع قضایی ارسال شده است.

روزنامه «آسیا» که با خط مشی «اقتصادی» منتشر می‌شود پیشتر در سال ۸۲ به دلیل انتشار تصویر مریم رجوی، رئیس شورای مقاومت و همسر مسعود رجوی رهبر مجاهدین خلق، و مطلبی در مورد وی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از سوی دادستانی تهران توقیف شد و ایرج جمشیدی، سردبیر وقت روزنامه به همراه شماری از خبرنگاران این روزنامه ماه‌ها در بازداشت به سر بردند.

آقای رامین همچنین افزود که نشریات «سپیدار» و «پرستو» نیز به دلیل «انتشار عکس‌ها،‌تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی و عدم پای‌بندی به رسالت مطبوعاتی» و «اصرار بر تخلفات یادشده» لغو مجوز شده‌اند.

نشریه سپیدار، متعلق به بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی است و مهدی مقام‌فر، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مدیریت این نشریه را بر عهده دارد.

این نشریه در سال ۸۷ یک شماره خود را به پرونده شرکت نفتی نروژی «استات اویل» که به جرم پرداخت رشوه به یکی از مقامات نفتی ایران برای در اختیار گرفتن فازهای ۶، ۷، و ۸ میدان نفتی پارس جنوبی در دادگاه‌هایی در نروژ و آمریکا محکوم شده بود، اختصاص داد و قوه قضائیه را به اهمال و بی‌توجهی نسبت به این پرونده محکوم کرد که به دنبال این انتقاد قوه قضائیه، بسیج دانشجویی و صفار هرندی، مسئول وقت بسیج دانشجویی را به اتهام «توهین به قوه قضائیه» به دادسرای ویژه کارکنان دولت احضار کرد.

این توقیف و لغو مجوز در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این و در فرودین ماه سال جاری نیز هیئت نظارت بر مطبوعات روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» به مدیر مسئولی سعید پورعزیزی را تنها پس از دو ماه انتشار مجدد، به اتهام «درج مطالب خلاف واقع، ایجاد شبهه در موضوعات اساسی چون انتخابات، زیر سووال بردن ارکان نظام جمهوری اسلامی و افترا به نهادها و ارگان‌های رسمی کشور» توقیف شد.

از زمان انتخابات ریاست جمهوری تا کنون ده‌ها روزنامه و نشریه از جمله روزنامه های اعتماد ملی، آفتاب یزد، صدای عدالت، سرمایه، حیات نو، اندیشه نو ، اعتماد و هفته نامه ایران دخت توقیف شده‌اند و یا اخطار دریافت کرده‌اند و این در حالی است که به گفته نهادهای مدافع حقوق روزنامه‌نگاران، بیش از ۱۲۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده‌اند.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۰۹، ایران از نظر آزادی مطبوعات در میان ۱۷۵ کشور، در جایگاه ۱۷۲ قرار دارد.
XS
SM
MD
LG