لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۶

بایدن در مورد عدم تصویب «استارت جدید» از سوی سنا هشدار داد


جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا
جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه در مورد امکان تصویب نشدن معاهده «استارت جدید» در سال ۲۰۱۰ هشدار داد و اعلام کرد که این امر امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می‌اندازد.

گزارش‌ها حاکی است که به دنبال تاخیر مجلس سنای آمریکا در تصویب معاهده «استارت جدید» که با هدف کاهش تسلیحات هسته‌ای روسیه و آمریکا تنظیم شده است، جو بایدن گفت که اگر این معاهده در سال میلادی جاری به تأیید سنا نرسد، امنیت ملی ایالات متحده به خطر خواهد افتاد.

وی افزود که در صورت عدم تصویب این معاهده از سوی سنا در سال جاری، ایالات متحده اجازه بررسی میزان تسلیحات هسته‌ای روسیه را نخواهد داشت و این امر به تضعیف همکاری میان دو کشور در زمینه کاهش تسلیحات هسته‌ای خواهد انجامید.

روز سه شنبه، یکی از نمایندگاه پرنفوذ جمهوری‌خواه در سنا اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد این معاهده تا پایان سال جاری میلادی، کمتر از دو ماه دیگر، به امضاء برسد.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در تلاش است تا پیش از تغییر و تحولات در مجلس سنا، که به دنبال انتخابات اخیر میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا صورت خواهد گرفت، این معاهده را به منظور اجرایی شدن به تأیید نمایندگان برساند.

در انتخابات اخیر، اگرچه اکثریت کرسی‌های سنا همچنان در اختیار دمکرات ها باقی ماند، اما حزب جمهوریخواه توانست نسبت به سال گذشته تعداد کرسی‌های بیشتری را در مجلس نمایندگان در اختیار گیرد.

معاهده «استارت جدید» برای اجرایی شدن باید به تصویب سنای آمریکا و پارلمان روسیه برسد و برای تصویب آن در سنا، دو سوم نمایندگان مجلس سنا باید این معاهده را تأیید کنند. این در حالی است که این مجلس تا کنون در تصویب این معاهده تعلل به خرج داده است.

از سوی دیگر، دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، از مجلس دوما، مجلس سفلای پارلمان روسیه خواسته است تا پیش از موافقت سنای آمریکا با این معاهده، از تأیید این توافق خودداری کنند.

معاهده کاهش استراتژیک تسلیحات هسته‌ای یا استارت، نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میان روسیه و آمریکا به امضاء رسید و در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد.

این معاهده در دسامبر ۲۰۰۹ منقضی شد که به دنبال آن روسای جمهور آمریکا و روسیه در آوریل ۲۰۱۰، برابر با فروردین ماه ۸۹، معاهده «استارت جدید» را در شهر پراگ به امضاء رساندند.

به موجب این معاهده، دو کشور متعهد شدند تا در طول هفت سال، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را تا حد ۱۵۵۰ کلاهک کاهش دهند.

آمریکا و روسیه حدود ۹۰ درصد از تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.
XS
SM
MD
LG