لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

کانادا و فرانسه خواستار آزادی حسین درخشان شدند


وزرای خارجه کانادا و فرانسه در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت حسین درخشان، که از دو سال پیش در ایران و در زندان به سر می‌برد، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا این وبلاگ‌نویس ایرانی- کانادایی را آزاد کنند.






به نوشته وبسایت وزارت امورخارجه کانادا، لارنس کنون، وزیر خارجه کانادا و برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه، ۲۸ مهرماه در بیانیه مشترکی ضمن درخواست از ایران برای آزادی حسین درخشان، از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا تابعیت دوگانه ایرانی- کانادایی حسین درخشان را به رسمیت شناخته و به وی اجازه دسترسی به کنسول کانادا در ایران را بدهند.

وزرای امور خارجه کانادا و فرانسه در این بیانیه نوشته‌اند: «دولت‌های کانادا و فرانسه از اینکه حسین درخشان همچنان در سلول انفرادی در ایران نگهداری می‌شود و از حقوق اساسی خود بی‌بهره است، نگران هستند... ما به طور مشترک از مقامات ایرانی می‌خواهیم تا حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی-‌کانادایی را آزاد کنند.»

حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی اندکی پس از آنکه در مهرماه سال ۸۷ خورشیدی به ایران بازگشت، توسط جمهوری اسلامی بازداشت شد و از آن زمان تا کنون، درباره وضعیت وی و نیز محل نگهداری‌اش اطلاعات چندانی در دست نیست.

گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که اتهام‌های حسین درخشان «توهین به مقدسات» و «سفر به اسرائیل» است.

در مهرماه سال جاری برخی رسانه‌های خبری از صدور حکم «نوزده سال و نیم زندان» برای حسین درخشان خبر دادند که یک منبع نزدیک به خانواده حسین درخشان نیز در گفت و گو با رادیو فردا این خبر را تأیید کرده است و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و گزارشگران بدون مرز هم در بیانیه‌های جداگانه‌ای با تأیید خبر محکومیت آقای درخشان به آن اعتراض کرده‌اند.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی تا کنون حکم زندان حسین درخشان را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

وزرای امور خارجه کانادا و فرانسه همچنین در بیانیه خود افزوده‌اند که رسیدگی به وضعیت آقای درخشان، برای دولت‌های کانادا و فرانسه در اولویت قرار دارد و افزوده‌اند که دستگیری وی «توهینی است به آزادی بیان».

در اواخر سال ۱۳۸۸، مادر حسین درخشان نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواسته بود تا به وضعیت پسرش رسیدگی و در مورد وی تعیین تکلیف شود.
XS
SM
MD
LG