لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

چین خواستار روابط تجاری عمیق تر با ایران شد


لی چنگ‌چون
لی چنگ‌چون
یک روز پس از آن که دو سناتور آمریکایی خواستار مجازات شرکت ملی نفت چین به دلیل سرمایه گذاری در ایران شدند، چین اعلام کرد که خواهان گسترده شدن روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی است.

به نوشته خبرگزاری رویترز یکی از اعضای ارشد شورای رهبری چین روز چهارشنبه، هفتم مهر، در دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، ضمن ستایش روابط میان دو کشور علی‌رغم اختلافات پیش آمده بر سر مسئله هسته‌ای ایران، اعلام کرد که چین خواستار ادامه و حفظ ارتباطات خود در سطح بالا، تداوم مبادلات تجاری در تمام سطوح و همچنین ژرف شدن روابط دو جانبه سیاسی میان دو کشور است.

لی چنگ‌چون، رئیس ارشد تبلیغات حزب کمونیست چین همچنین افزود که دو طرف باید روابط تجاری و اقتصادی خود را عمیق کنند، «با جدیت» توافق‌نامه‌ها و قراردادهایی را که مابین طرفین به امضاء رسیده را اجرایی کنند و همچنین در توسعه زیربناها، ارتباطات، صنعت خودروسازی و راه آهن بکوشند.

رویترز همچنین به نقل از شینهوا، خبرگزاری رسمی چین می‌نویسد که این مقام ارشد خاطر نشان کرده است که «پکن خواستار آن است تا در خط مشی و استانداردهای چین برای حل بن‌بست هسته‌ای جمهوری اسلامی مذاکراتی را در پیش بگیرد و نقشی «سازنده» در این میان داشته باشد و در همین زمینه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز سه شنبه در دیدار با این عضو شورای رهبری جمهوری خلق چین گفت: «چین می‌تواند نقش مهم‌تر و مؤثرتری را در موضوع هسته‌ای ایران ایفا کند.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که روز گذشته دو سناتور امریکایی در نامه‌ای به هیلاری کلینتون از نقض تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا از سوی برخی از شرکت‌های چینی و همچنین شرکت ملی نفت چین سخن به میان آورده خواستار مجازات آن‌ها از سوی ایالات متحده شدند.

شورای امنیت سازمان ملل از چهار سال پیش چهار قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده و از تهران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم که کاربرد دو گانه نظامی و غیر نظامی دارد را به حال تعلیق در آورد.

ایران این قطعنامه ها را نادیده گرفته و گفته است که به فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد. در ماه های اخیر و پس از تصویب قطعنامه چهارم علیه ایران در ماه ژوئن، آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی تحریم های یکجانبه ای نیز علیه تهران تصویب کرده اند.

با این حال پکن اگرچه همسویی خود با تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را اعلام کرده است، اما همواره تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران را مورد انتقاد قرار داده است و به نوشته خبرگزاری‌ها همچنان به رابطه تجاری خود با جمهوری اسلامی و سرمایه‌گذاری در حوزه نفت ایران ادامه می‌دهد.

چین که پس از ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان به شمار می‌رود، مهم‌ترین متقاضی نفت خام ایران است.
XS
SM
MD
LG