لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

دادگاه اسرائیل به انتشار آثار منتشرنشده کافکا رای داد


کافکا، اثری از دیمیتری پوپوویچ، نقاش کروات در نمایشگاهی در پراگ/ آوریل ۲۰۱۰
کافکا، اثری از دیمیتری پوپوویچ، نقاش کروات در نمایشگاهی در پراگ/ آوریل ۲۰۱۰
دادگاهی در اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که تمامی مکتوبات کافکا که تاکنون منتشر نشده و در چندین صندوق در بانک‌های زوریخ و تل‌آویو نگهداری می‌شدند، باید انتشار یافته و در دسترس همگان قرار بگیرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، پس از مدت‌ها مشاجره حقوقی میان کتابخانه ملی اسرائیل، دفتر ادبی آلمان و دو خواهر اسرائیلی که مکتوبات متعلق به کافکا را در اختیار داشتند بر سر مالکیت این آثار، دادگاه اسرائیل در نهایت کتابخانه ملی اسرائیل را مالک اصلی این آثار دانست و اعلام کرد که تمامی این آثار باید منتشر شوند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، این دست‌نوشته‌ها و آثار در چندین صندوق در بانک‌هایی در زوریخ و تل‌آویو نگهداری می‌شوند که تنها برخی از آن‌ها تاکنون بازگشایی شده‌اند.

محتویات صندوق‌های باز شده عبارت بودند از یک داستان کوتاه منتشر نشده، دست‌نوشته‌ها، نامه‌ها و مقالات کافکا و مشاور و دوست وی ماکس برود.

ماکس برود چندین سال پس از مرگ فرانتس کافکا و در سال ۱۹۳۹ این آثار را به اسرائیل منتقل کرد و این در حالی بود که فرانتس کافکا از وی درخواست کرده بود تا پس از مرگش تمامی دست‌نوشته‌هایش را بسوزاند.

ماکس برود سپس در اسرائیل و به کمک منشی خود، استر هوف، اقدام به انتشار برخی از این آثار کرد.

در سال ۱۹۵۶ و به دنبال نبرد میان اسرائیل و مصر، آقای برود برخی از این آثار را به بانک زوریخ منتقل کرد که همین اقدام وی موجب حفظ دست‌نوشته داستان‌های «قصر»، «محاکمه» و «آمریکا» شد.

پس از مرگ ماکس برود، خانم هوف این آثار را در اختیار گرفت و اقدام به فروش برخی از این آثار در حراج‌های بزرگ کرد.

خانم هوف حدود سه سال پیش از دنیا رفت و آثار کافکا را برای دو دختر خود، خاوا هوف و روتی هوف-‌وایسلر، به ارث گذاشت.

از آن پس مشاجره حقوقی بر سر مالکیت این آثار آغاز شد که در نهایت دادگاه برخلاف اعتراض‌های بی‌شمار این دو خواهر اسرائیلی که مدعی بودند با بیرون کشیدن محتویات این صندوق‌ها منزلت و فضای خصوصی این افراد به خطر خواهد افتاد، دستور به انتشار تمامی این آثار داد.

کتابخانه ملی اسرائیل روز چهارشنبه، ۳۰ تیرماه، از این که در نهایت آخرین خواسته ماکس برود مبنی بر انتشار تمامی آثار کافکا به حقیقت خواهد پیوست، ابراز خوشحالی کرد.
XS
SM
MD
LG