لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

گروه ۲۰ اعلام کرد که وارد «جنگ ارزی» نخواهد شد


گروه ۲۰ متشکل از ۲۰ قدرت اقتصادی جهان، روز شنبه، در نشستی در کره جنوبی، بر سر اصلاح سیاست‌های ارزی به توافق رسید و کشورهای عضو آن متعهد شدند که از ورود به «جنگ ارزی» خودداری کنند.

به گزارش آسوشیتد پرس، در این نشست دو روزه که از روز شنبه، اول آبان ماه، در شهر کیونگ‌جو در کره جنوبی به منظور حل و فصل مسائل پیش روی اقتصاد جهانی از جمله عدم توازن نرخ ارز برگزار شده بود، نمایندگان بیست قدرت اقتصادی جهان بر سر «تعیین نرخ ارز از سوی بازار جهانی» به عنوان یکی از اصول اساسی اقتصاد توافق کرده و متعهد شدند که از ورود به رقابت بر سر کاهش مصنوعی نرخ ارز خودداری کنند.

در این همایش، ایالات متحده، در مورد پایین نگاه داشتن غیر طبیعی ارزش پول ملی از سوی برخی از کشورها، از جمله چین، ابراز نگرانی کرد و افزود که دستکاری ارزش پول بدین گونه، بر تجارت جهانی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

چین از میانه سال ۲۰۰۸، ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا را ثابت نگه داشته است؛ منتقدان می‌گویند چین در این مدت ارزش یوآن را به طور مصنوعی در برابر دلار پایین آورده است که باعث شده صادرات از این کشور ارزان‌تر تمام شود و در نتیجه بازار رقابت در دیگر نقاط جهان لطمه ببیند.

مقام‌های مالی گروه ۲۰ مدتی است که بر سر رقابت‌های ارزی میان کشورهای مختلف که از آن تحت عنوان «جنگ ارزی» یاد می‌شود، مذاکره می‌کنند و این گروه بر این باور است که وارد شدن به رقابت بر سر کاهش مصنوعی ارزش ارز ملی، علاوه بر لطمه وارد کردن به اقتصاد جهانی، موازنه تجارت جهانی را نیز بر هم می‌زند.

اعضای گروه ۲۰، دو هفته پیش از این نیز در واشینگتن در حل معضل «جنگ ارزی» که به گفته آنها می‌تواند به ایجاد یک رکود اقتصادی دیگر ختم شودبه مذاکره پرداختند، اما در نهایت موفق به اخذ تصمیم مشترکی نشدند، اما این بار این گروه بر سر همکاری برای ایجاد توازن در اقتصاد جهانی و کاهش تجارت نامتعادل به توافق رسیدند.

تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز شنبه از کشورهای عضو گروه ۲۰ درخواست کرد تا از پایین نگهداشتن مصنوعی ارزش پول کشورشان خودداری کرده تا ارزش ارز ملی بر اساس بازار آزاد و به طور طبیعی تعیین و از این طریق موازنه‌ای در تجارت جهانی ایجاد شود.

مقام‌های مالی بیست کشور جهان روز شنبه همچنین یاد‌آور شدند که بهبود اقتصاد جهانی در حال پیشروی است، اگرچه که این روند «شکننده و ناهموار» است.

گروه ۲۰ در تاریخ ۲۰ و ۲۱ آبان‌ماه اجلاس بزرگتری را در سئول برگزار خواهند کرد و احتمال می‌رود که مسئله «جنگ ارزی» و تنش بر سر ارزش ارز و تجارت بار دیگر در این نشست مورد بررسی قرار گیرد.

گروه متشکل از بیست قدرت اقتصادی جهان که از کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر آمریکا، آلمان و بریتانیا و همچنین کشورهای در حال توسعه‌ای همچون هند،‌ برزیل و چین تشکیل شده است، به دنبال بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ کار خود را آغاز کرد و هم‌اکنون کنترل حدود ۸۵ درصد از اقتصاد جهانی را در دست دارد.

این گروه در تلاش است تا با تعیین سیاست‌های مالی، علاوه بر پیشبرد رشد اقتصادی، از بروز بحران مالی در آینده نیز جلوگیری به عمل آورد.
XS
SM
MD
LG