لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

میدانی در جنوای ایتالیا به نام «زن تهرانی» نامگذاری شد


یکی از زنان معترض به نتایج انتخابات
یکی از زنان معترض به نتایج انتخابات
شورای شهر جنوا در ایتالیا به منظور قدردانی از زنانی که در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران جان خود را از دست داده‌اند، مهم‌ترین میدان این شهر را به عنوان «زن تهرانی» نامگذاری کرد.

این نامگذاری روز چهارشنبه، ۳۰ تیرماه، صورت گرفت و شیرین عبادی، تنها برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، نیز که برای پرده‌برداری از نام این میدان در محل حضور داشت، سخنانی را در همینه زمینه ایراد کرد.

شیرین عبادی سخنرانی خود را به نام آزادی و تمامی زنان مبارز سراسر جهان و ایران آغاز کرد و در ادامه از زنان ایرانی یاد کرد که در چند وقت اخیر و پس از انتخابات، در ایران کشته شده‌اند.


گزارش رادیوفردا را در این زمینه بشنوید:




خانم عبادی در سخنان خود از ندا آقاسلطان، «دختر جوانی که به دست عمال حکومتی در خیابان کشته شد»، شبنم سهرابی «که هنگام عزاداری در روز عاشورا پلیس با ماشین او را زیر گرفت»، فاطمه و مبینا، دو دختر دانشجو «که ساعت سه نیمه‌شب و هنگام حمله پلیس به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران با شلیک گلوله به قتل رسیدند» و بالاخره شیرین علم هولی، «دختر کردی که در یک دادرسی غیرعلنی به علت فعالیت‌ سیاسی، غیرعادلانه» اعدام شد یاد کرد.

شیرین عبادی، همچنین به زینب جلالیان، دختر کردی که در زمستان ۱۳۸۸ به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان و محاربه به اعدام محکوم شده و هر لحظه در معرض اجرای قریب‌الوقوع حکم خود قرار دارد‌ اشاره کرد.

در ادامه سخنرانی، این فعال حقوق بشر و برنده نوبل صلح به شرایط «بسیار بد» زندان اشاره کرد و از تعیین «وثیقه‌های سنگین» جهت آزادی موقت افرادی نظیر ژیلا بنی‌یعقوب و بدرالسادات مفیدی انتقاد کرد.

خانم عبادی همچنین اعلام کرد که در طی بازجویی در زندان، زندانیان تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار می‌گیرند، چنان که اکثر آنان پس از آزادی برای درمان مجبور هستند مدتی را در بیمارستان بستری شوند.

وی در همین زمینه از خانم نرگس محمدی، نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر، یاد کرد که «در زندان مبتلا به فلج ادواری عضلانی» شده است و پس از به وثیقه گذاشتن «تمام سرمایه خانواده» به طور موقت از زندان آزاد و در بیمارستان بستری شده و پزشکان تاکنون از درمان وی عاجز بوده‌اند.

خانم عبادی خاطرنشان کرد که مسئولین زندان پس از ابتلای خانم محمدی به این بیماری از انتقال وی به درمانگاه زندان خودداری و وی را در همان حال در گوشه سلول انفرادی رها کرده بودند.

وی در پایان از شهردار و اعضای شورای شهر جنوا به خاطر نامگذاری میدان به نام «زن تهرانی» تشکر کرد و اظهار داشت که افتتاح این میدان پیوند و دوستی زنان ایران و ایتالیا را جاودانه خواهد ساخت.

در مراسم افتتاحیه میدان «زن تهرانی» همچنین تعدادی از «مادران عزادار» از اقصی نقاط جهان از جمله نروژ، آلمان، ‌ایالات متحده و ایران شرکت داشتند.
XS
SM
MD
LG