لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

گوگل: تاکنون حدود ۱۳۰ میلیون کتاب در جهان منتشر شده‌ است


شرکت گوگل در راستای دیجیتالی کردن کتب جهان، به شمارش تمامی کتاب‌های منتشر شده در سراسر جهان دست زده و می‌گوید تعداد کتاب‌هایی که تاکنون چاپ و منتشر شده حدود ۱۳۰ میلیون عنوان است.

لئونید تایچر، یکی از مهندسان کمپانی گوگل، می‌گوید این شرکت در راستای پروژه «کتاب‌های گوگل» که هدف آن دیجیتالی کردن تمامی کتب‌ دنیا است، فهرستی از تمامی کتب چاپ شده در سراسر جهان تهیه کرده و به رقم ۱۲۹ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۸۸۰ نسخه رسیده است.

این شمارش به منظور طراحی نقشه‌ای برای دستیابی به هدف نهایی گوگل یعنی «سازمان‌دهی تمامی اطلاعات جهان» صورت گرفته است.

به عنوان یکی از منابع، شرکت گوگل به فهرست «استاندارد عمومی تعداد کتاب‌ها» مراجعه کرده است که البته در این فهرست تنها کتاب‌هایی که از دهه ۱۹۶۰ به بعد منتشر شده‌اند مندرج شده است.

به گفته جون اوروانت، مدیر مهندسی «کتاب‌های گوگل»، این شرکت تا ماه ژوئن سال جاری ۱۲ میلیون کتاب در ۴۸۰ زبان مختلف را به صورت دیجیتالی در آورده است.

اوروانت می‌گوید روند دیجیتالی کردن کلیه کتاب‌ها یک دهه به طول خواهد انجامید که در پایان این یک دهه چهار میلیارد صفحه دیجیتالی خواهد شد.

به گفته اوروانت، ۲۰ درصد از کتب منتشر شده در سطح جهان در حال حاضر مالکیت عمومی قرار دارند و ۸۰ درصد مابقی تحت مالکیت خصوصی هستند و بیشتر آن‌ها نیز در نسخه‌های محدود چاپ شده و تنها در اختیار کتابخانه‌ها قرار دارند.

شرکت گوگل در تلاش است نسخه‌‌هایی از این کتاب‌ها را از ۴۰ کتابخانه بزرگ جهان قرض گرفته و آن‌ها را به صورت دیجیتالی منتشر کند.

دریافت مجوز برای دیجیتالی کردن کتبی که تحت مالکیت خصوصی هستند روند فعالیت گوگل در این حوزه را با کندی مواجه کرده است.

در سال ۲۰۰۵، انجمن نویسندگان و موسسه ناشران آمریکایی در دو دادخواست جداگانه نسبت به این اقدام گوگل اعتراض کرده و آن را تخطی از قانون کپی‌رایت دانستند و شرکت گوگل در حال حاضر برای دیجیتالی کردن این کتاب‌ها در انتظار رأی نهایی دادگاه به سر می‌برد.

با وجود انتقادهایی که در این حوزه به شرکت گوگل وارد می‌شود، جون اوروانت باور دارد که دیجیتالی کردن کتب جهان منافع بسیاری در پی خواهد داشت.

وی می‌گوید پس از آن ‌که تمامی این کتاب‌ها به صورت دیجیتالی عرضه شد، محتوای آنان می‌تواند مورد تحلیل قرار بگیرد و به خلق ایده‌ها و بینش‌های جدید کمک کند.

همچنین به گفته اوروانت زبان‌شناسان نیز می‌توانند از این طریق زمان ابداع کلمات و ورود آن‌ها به دایره زبانی را کشف کنند.

به گفته این مدیر کمپانی گوگل، گوگل امیدوار است که با عرضه شدن این مجموعه، مردم بتوانند پاسخ سوالاتی را که تاکنون قادر به مطرح کردنش نبودند پیدا کنند.
XS
SM
MD
LG