لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

هووارد جیکوبسون با «مسئله فینکلر» برنده بوکر ۲۰۱۰ شد


هووارد جیکوبسون، برنده جایزه بوکر ۲۰۱۰
هووارد جیکوبسون، برنده جایزه بوکر ۲۰۱۰
هووارد جیکوبسون، نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی، سه‌شنبه شب، به خاطر نوشتن رمان «مسئله فینکلر»، جایزه معتبر ادبی «من بوکر» سال ۲۰۱۰، را از آن خود کرد.

هووارد جیکوبسون ۶۸ ساله، روزنامه‌نگار و نویسنده یهودی متولد بریتانیا که معمولا به نوشتن کتاب‌های کمیک حول محور یهودیت شهرت دارد، روز سه‌شنبه از سوی هیئت داوران جایزه بوکر به خاطر خلق رمان «مسئله فینکلر» برنده این جایزه ۵۰ هزار پوندی شد.

آن طور که گاردین گزارش کرده است، در رمان «مسئله فینکلر» که در مورد زندگی سه دوست است، هووارد جیکوبسون نه تنها به توصیف یهودیان بریتانیا پرداخته، بلکه طبیعت دوستی را نیز به تصویر کشیده است.

جولیان ترسلاو، یک تهیه کننده پیشین رادیو بی‌بی‌سی، شخصیت اصلی این رمان است. وی که یک غیر یهودی است از طریق دو دوست یهودی خود با زندگی و فرهنگ یهودیان آشنا شده و به آن علاقمند می‌شود.

اندرو موشن، رئیس هیئت داوران بوکر، در سخنانی انتخاب «مسئله فینکلر» را به عنوان برنده نهایی، انتخاب ساده‌ای دانست و گفت: «این کتاب برنده شد چون بهترین کتاب بود. شما انتظار دارید کتابی که توسط هووارد جیکوبسون نوشته می‌شود بسیار هوشمندانه و بامزه باشد و این کتاب هردوی این خصوصیات را داراست و علاوه بر این،به طرز جالبی بسیار غم‌انگیز و مالیخولیایی است.»

هووارد جیکوبسون، خود در مورد رمان «مسئله فینکلر» می‌گوید که تصمیم داشت خواننده این رمان را در عین خنده به گریه وادارد.

هووارد جیکوبسون که تا کنون دو بار در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶، به خاطر نوشتن رمان‌های «چه کسی اکنون پشیمان است» و «شب‌های کالوکی» به عنوان یکی از نامزدهای فهرست اولیه بوکر انتخاب شده بود، روز سه‌شنبه گفت که مدت‌ها منتظر این لحظه بود.

این نویسنده زاده منچستر همچنین افزود: «من از ابتدا می‌خواستم که برنده جایزه بوکر باشم. فکر نمی‌کنم که تنها کسی باشم که چنین آرزویی دارد. بوکر یک جایزه فوق‌العاده است. کم کم داشت به نظر می‌رسید که من رمان‌نویسی هستم که هیچ‌گاه بوکر نبرده است.»

جایزه «من بوکر» معتبرترین جایزه ادبی بریتانیاست، سالانه به رمانی نوشته یک نویسنده اهل بریتانیا، ایرلند، یا کشورهای مشترک‌المنافع اهدا می‌شود و برنده آن می‌تواند یقین داشته باشد که علاوه بر آن که فروش کتابش افزایش خواهد یافت، نام وی نیز در زمره نام‌آوران قرار خواهد گرفت.

سال گذشته، هیلاری منتل، نویسنده سرشناس بریتانیایی،‌ با رمان «تالار گرگ‌ها» این جایزه را از آن خود کرد.
XS
SM
MD
LG