لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

اعتراض سازمان دیدبان حقوق بشر به «آزار و اذیت» ۱۷ زندانی سیاسی


لوگوی سازمان دیدبان حقوق بشر
لوگوی سازمان دیدبان حقوق بشر
با گذشت چندین روز از آغاز اعتصاب غذای ۱۷ زندانی سیاسی عقیدتی بند ۳۵۰، سازمان دیدبان حقوق بشر روز گذشته از مقامات زندان درخواست کرد تا به آزار و اذیت زندانیان سیاسی پایان دهد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای مورخ ۱۵ مردادماه از مقامات زندان خواست تا به حبس انفرادی ۱۷ زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین پایان داده و آنها را از حقوق و مزایایشان، از جمله حق دیدار با خانواده و وکیل، بهره‌مند کنند.

جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این زمینه گفته است: «انتقال این زندانی‌ها به سلول انفرادی به جای پاسخ دادن به نگرانی‌های مشروع آنها، تنها موجب آزار دیدن بیشتر این زندانیان خواهد شد».

آقای استورک خاطر نشان کرد که این زندانیان خواستار برخورداری از حقوق اولیه خود هستند و جمهوری اسلامی بر طبق قانون موظف به انجام آن است و از مقامات زندان خواست تا زندانیان را به بند عمومی منتقل کرده، آنها را تحت درمان قرار داده و امکان دیدار آن‌ها با نزدیکانشان را فراهم کنند.

وی تصریح کرد که تلاش این زندانیان برای اخذ حقوق اولیه خود به عنوان زندانی، نشان‌دهنده آن است که حقوق بشر در ایران در وضعیتی بحرانی قرار دارد.

به نوشته وبسایت سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر ، از زمان آغاز اعتصاب مسئولان زندان برخی از این زندانیان را جهت دریافت سرم و خدمات اولیه پزشکی به بهداری زندان منتقل کرده و پس از مدت کوتاهی بار دیگر به سلول انفرادی بازگردانده‌اند و این در حالی است که به گفته این سازمان برخی از این زندانیان نیازمند درمان فوری هستند و از بیماری‌هایی نظیر دیابت، ام اس و نارسایی قلبی رنج می‌برند.

مجید توکلی، غلامحسین عرشی، عبدالله مومنی، کیوان صمیمی، علی ملیحی، بهمن احمدی امویی، حسین نورانی‌نژاد، علی پرویز، حمیدرضا محمدی، بابک بردبار، کوهیار گودرزی، مجید دری، محمد حسین سهرابی راد، جعفر اقدامی، ضیا نبوی، ابراهیم بابایی و پیمان کریمی آزاد ۱۷ نفری هستند که از تاریخ در روزهای اخیر در اعتراض به بدرفتاری زندانبانان و شرایط نامناسب زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در این میان مجید توکلی، بهمن احمدی امویی و کیوان صمیمی، اعتصاب غذای خشک کرده و از نوشیدن آب نیز خودداری می‌کنند. اعتصاب غذای این سه نفر امروز وارد سیزدهمین روز خود شده است.

به دنبال این اعتصاب غذا جمعی از اعضای خانواده‌های این زندانیان در تاریخ ۹ مرداد با در دست گرفتن عکس زندانیان در مقابل دادستان عمومی انقلاب و همچنین دادگستری تهران جمع شده و خواهان رسیدگی به خواسته‌های این زندانیان شدند که پلیس ضد شورش با حمله به این تجمع، اعتراض کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده و آن‌ها را تهدید به بازداشت کردند.

همچنین ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، از سران اصلاح طلب، آيت الله بيات زنجانی از مراجع تقليد، عبدالله نوری، وزير کشور دولت خاتمی و احمد صدر حاج سيدجوادی، وزير کشور دولت موقت مهدی بازرگان، نیز پیش از این از اين زندانيان خواستند تا برای حفظ سلامتی خود به اعتصاب غذايشان پايان دهند.

یکی از بستگان این زندانیان به رادیو فردا گفته است که با گذشت چندین روز از اعتصاب غذای این افراد، خانواده‌های آنان هنوز موفق به ملاقات با آنها نشده‌اند و آنها همچنان در سلول انفرادی به سر می‌برند.

این در حالی است که گروه نظارت بر «بازداشت‌های خودسرانه» سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۰۴ از حبس انفرادی در زندان‌های ایران انتقاد کرده و حبس طولانی مدت افراد در زندان انفرادی را بر طبق «کنوانسیون ضد شکنجه» امری غیر انسانی عنوان کرد.

XS
SM
MD
LG