لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

دامنه اینترنتی «ایران» رسماً تأیید شد


لوگوی مؤسسه آیکان
لوگوی مؤسسه آیکان
سازمان نظارت بر نام‌ها و ارقام اینترنتی، آیکان، روز یکشنبه با ثبت دامنه فارسی «ایران» موافقت کرد تا از این پس کاربران فارسی زبان بتوانند وب‌سایت مورد نظر خود را با دامنه «دات ایران» به ثبت برسانند.

به نوشته وبسایت رسمی آیکان، این سازمان روز یکشنبه، ۲۳ مهرماه در نشست سالانه خود در سئول، پایتخت کره جنوبی با درخواست ایران برای ثبت دامنه فارسی «ایران» موافقت کرد و از این پس قرار بر این است که پسوند لاتین "ir." که تا کنون به عنون دامنه آدرس‌های اینترنتی فارسی به کار می‌رفت، حذف شده و پسوند «ایران» به عنوان دامنه اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از دامنه فارسی «ایران» که اکنون به عنوان دامنه‌ بین‌المللی اینترنت مورد تأیید رسمی مؤسسه آیکان قرار گرفته است، این امکان را می‌دهد که آدرس‌های فارسی اینترنتی با پسوند «ایران» از راست به چپ نوشته شوند، اگرچه که پس از وارد کردن، آدرس مزبور از چپ به راست به نمایش در خواهد آمد.

این در حالی است که تاریخ رسمی ثبت دامنه‌های «ایران» تا کنون اعلام نشده است و به نوشته خبرگزاری مهر تا زمان ثبت رسمی، نام نویسی وب‌سایت‌ها با دامنه «ایران» متوقف خواهد شد. تا کنون بیش از ۵ هزار دامنه اینترنتی با پسوند ایران در مرکز ثبت دامنه‌های اینترنتی کشور به ثبت رسیده است.

این خبرگزاری می‌افزاید که دامنه بین‌المللی «ایران» تمامی ورژن‌ها و سیستم‌های روز دنیا را پشتیبانی می‌کند و متقاضیان این دامنه برای استفاده از آن با مشکل مواجه نخواهند شد.

مؤسسه «آیکان» که امر قانونگذاری در حوزه اینترنت را بر عهده دارد در آبان ماه سال گذشته استفاده از حروف غیرلاتین برای نوشتن دامنه و آدرس‌های اینترنتی را بدون اشکال دانست.

به دنبال این تصمیم، کشورهای مختلفی نظیر سریلانکا، چین، هنگ کنگ، اردن، کره جنوبی و قطر خواستار ثبت دامنه به زبان رسمی خود شدند.

در تاریخ ۱۶ اردیبهشت، مؤسسه آیکان برای نخستین بار دامنه‌های کشورهای مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به زبان عربی را به صورت رسمی به ثبت رساند.

نام دامنه‌ها که از دهه هشتاد میلادی به وجود آمد تا پیش از آن به ترکیبی از ۲۶ حرف لاتین مانند com یا net ختم می‌شد.

مؤسسه آیکان که در سال ۱۹۹۸در ایالات کالیفرنیا بنیان گذاشته شد، مسئول ثبت، تنظیم و درج آدرس‌ها و صفحات اینترنتی است. این مؤسسه که تا کنون مستقل عمل کرده است و همواره از همکاری گروه‌های مشاوری از کشورهای دیگر و یا نهادهای مدافع حقوق بشر و آزادی‌های مدنی بهره برده است.
XS
SM
MD
LG