لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

ایران در رده‌بندی آزادی مطبوعات سه پله دیگر سقوط کرد


در گزارش سال ۲۰۱۰ سازمان گزارشگران بدون مرز از میزان آزادی مطبوعات در کشورهای مختلف جهان، ایران با سه پله سقوط نسبت به سال ۲۰۰۹، مقام ۱۷۵ این جدول را به خود اختصاص داده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز که از سال ۲۰۰۲ تاکنون گزارش خود را در مورد وضعیت آزادی مطبوعات در سراسر جهان به طور سالانه منتشر می‌کند، این‌بار نیز فهرستی از رده‌بندی کشورها از لحاظ آزادی مطبوعات ارائه کرده است که در این رده‌بندی، ایران در میان ۱۷۸ کشور، در مقام ۱۷۵ و پیش از ترکمنستان، کره شمالی و اریتره قرار دارد.

این در حالی است که در رده‌بندی سال ۲۰۰۹ این سازمان که در زمینه دفاع از آزادی مطبوعات در جهان فعالیت می‌کند، ایران در میان ۱۷۵ کشور، در مقام ۱۷۲ قرار داشت.

در این جدول که کشور فنلاند صدرنشین آن است، چهار کشور نهایی این فهرست، همانند سال گذشته به ترتیب ایران، کره شمالی، ترکمنستان و اریتره هستند که با توجه به مقیاس‌های اندازه‌گیری این سازمان تمامی آنها نسبت به سال گذشته وضعیت‌شان رو به وخامت گذاشته است.

در گزارش این سازمان از وضعیت مطبوعات در خاورمیانه، آمده است که ایران همانند سال‌های گذشته، جایگاه خود در بخش انتهایی جدول را حفظ کرده است.

این گزارش اشاره می‌کند که سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروندان اینترنتی در ایران که به گفته این سازمان به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شد، در سال ۲۰۱۰ با روند شدیدتری ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های سالانه این سازمان، وضعیت آزادی مطبوعات در ایران از سال ۲۰۰۲ تاکنون همواره تنزل پیدا کرده است. این تنزل در سال ۲۰۰۵، سال روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، به طرز قابل توجهی مشهود است. ایران در سال ۲۰۰۴ در میان ۱۶۷ کشور مقام ۱۵۸ را دارا بود و این در حالی است که جایگاه ایران در این جدول در سال ۲۰۰۵، به مقام ۱۶۴ در میان ۱۶۷ کشور تنزل پیدا کرد.

در رده‌بندی‌های سالانه این سازمان، ایران تنها یک بار در سال ۲۰۰۲ در میان کشورهایی قرار داشت که دارای مشکلات قابل توجهی در زمینه آزادی مطبوعات بودند. از آن پس تاکنون ایران همواره در رده انتهایی این جدول قرار دارد و جزء کشورهایی است که در زمینه آزادی مطبوعات دارای «وضعیت بسیار حاد» هستند.

بیشترین فراز و فرود؛ از کره جنوبی و گابون تا فیلیپین و یونان

در گزارش سال ۲۰۱۰ سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است که کشورهای کره جنوبی، گینه بیسائو و گابون به ترتیب با ۲۷، ۲۵ و ۲۲ پله ترقی، بیشترین ترقی را در این فهرست داشته‌اند و این در حالی است که چهار کشور فیلیپین، یونان، اوکراین و قرقیزستان نیز سقوط قابل توجهی را در این فهرست داشته‌اند.

این گزارش همچنین می‌افزاید که در خاورمیانه کشورهای اسرائیل، عراق و سرزمین‌های فلسطینی از لحاظ آزادی مطبوعات پیشرفت کرده‌اند که بیشترین این ترقی متعلق به اسرائیل با پشت سر گذاشتن ۱۸ پله است.

همچنین بر اساس گزارش ارائه شده، کشورهای اروپای شمالی همچنان صدرنشین این جدول هستند و مقام ابتدای این جدول را فنلاند از آن خود کرده است.

در سال گذشته مقام اول این جدول از آن دانمارک بود و فنلاند در مقام دوم قرار داشت و این در حالی است که در سال جاری میلادی دانمارک با ۱۰ پله سقوط به مقام یازدهم رسیده است.
XS
SM
MD
LG