لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران دست به تحصن زدند


نمایی از ساختمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب تهران
نمایی از ساختمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در غرب تهران
دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران روز یکشنبه در اعتراض به انحلال این دانشگاه از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، در محوطه دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصن کردند.

به گزارش خبرگزاری های ایران، انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران که به گفته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، با ابلاغیه معاونت انسانی ریاست جمهوری صورت گرفته است، سردرگمی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی را به دنبال داشت.

این گزارش ها حاکی است که دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران در اعتراض به این تصمیم، روز یکشنبه، ۹ آبان در محوطه دانشگاه خود دست به تحصن زدند.

خبرگزاری فارس تعداد تحصن کنندگان را حدود ۲۵۰ نفر گزارش کرده و افزوده است که این افراد با در دست داشتن پرچم دانشگاه علوم پزشکی ایران، نسبت به تصمیم انحلال این دانشگاه اعتراض کردند.

این خبرگزاری می‌افزاید: یکی از تحصن کنندگان در سخنرانی خود اعتراض کرده است که چرا برای انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، از دانشجویان این دانشگاه نظرخواهی نشده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا نیز می‌نویسد که این انحلال «بدون هماهنگی با پرسنل هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی» ایران صورت گرفته است.

به گزارش این خبرگزاری، انحلال دانشگاه علوم پزشکی در حالی صورت گرفته است که دانشگاه علوم پزشکی تهران تا کنون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران را برای پذیرش قبول نکرده است.

این در حالی است که محمد باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران روز یکشنبه در نامه‌ای خطاب به اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران از این ادغام استقبال کرده و اعلام کرد که اقدامات لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

همچنین علیرغم اعتراض برخی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران، حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت: «به نظر می‌رسد که این خبر بسیار خوشحال کننده‌ای برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران است، چرا که این دانشجویان از طریق کنکور در این دانشگاه پذیرفته شده بودند و اطلاع دارند که نمره پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیار بالاتر است. این دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شدند، اما از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ‌التحصیل می‌شوند.»

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران، روز شنبه با اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفته است که تمامی واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی تهران و واحدهای بهداشتی درمانی این مجموعه نیز به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل شده است.

خانم وحید دستجردی همچنین روز یکشنبه از انتقال دستکم «یک هزار و ۷۰۰ پرسنل» ساکن استان البرز دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی کرج خبر داد.

وزیر بهداشت در مورد این ادغام گفت: «در این زمینه اتفاقی جز ارتقای این فعالیت‌ها نمی‌افتد و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل می‌شوند.»

به گفته خانم وحید دستجردی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران و ابلاغیه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته است.

دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۳۵۲ با نام «مرکز پزشکی شاهنشاهی» بنیانگذاری شد و فعالیت خود را به عنوان کتابخانه علوم پزشکی آغاز کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۴ از سوی شورای گسترش آموزش عالی مجاز به تأسیس دانشکده پزشکی شد.

دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان انحلال دارای بیش از شش هزار دانشجو و ۷۳۱ عضو هیئت علمی بود و بر اساس آخرین رتبه‌بندی وزارت بهداشت، چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور به شمار می‌رفت.
XS
SM
MD
LG