لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

یک ایرانی از سوی دادگاه ارمنستان به ۱۰ سال زندان محکوم شد


از راست: گوورک هایراپتیان (نفر اول) و بهنام باقری (نفر سوم)
از راست: گوورک هایراپتیان (نفر اول) و بهنام باقری (نفر سوم)
دادگاه ایروان ارمنستان روز دوشنبه یک ایرانی را که از سال گذشته به اتهام «جاسوسی به نفع جمهوری آذربایجان» در ارمنستان و در بازداشت به سر می‌برد، به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش بخش ارمنستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، بهنام باقری ۳۰ ساله، آذری زبان ایرانی، که به گفته دادگاه ایروان، برای دستگاه اطلاعاتی جمهوری آذربایجان فعالیت می‌کرده است، روز دوشنبه، ۳ آبان، به اتهام جاسوسی برای جمهوری آذربایجان و ارسال تصاویری «حاوی تبلیغات ضد ارمنی که می‌تواند به بی‌اعتبار کردن اعتبار بین‌المللی ارمنستان بیانجامد»، از سوی این دادگاه به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

این دادگاه همچنین، گِوورک هایراپتیان ۴۷ ساله، ستوان بازنشسته ارتش ارمنستان را نیز که به گفته این دادگاه در سپتامبر سال ۲۰۰۹، ویدئوی مذکور را در اختیار آقای باقری قرار داده است، به اتهام خیانت و همچنین نگهداری غیرقانونی اسلحه، به ۱۲ سال زندان محکوم کرد.



این در حالی است که تا کنون مقامات ایران و جمهوری آذربایجان در این مورد هیچ واکنشی نشان نداده‌اند و هر دوی این افراد نیز اتهامات وارده را رد کرده‌اند.

به گزارش بخش ارمنستان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، بهنام باقری در ماه اکتبر ۲۰۰۹ میلادی و زمانی که قصد داشت از طریق مرز خاکی ارمنستان وارد ایران شود توسط پلیس ارمنستان دستگیر شد و پس از ماه‌ها محاکمه در جلسات غیر علنی، در نهایت روز دوشنبه به جاسوسی برای آذربایجان محکوم شد.

جواد باقری، برادر بهنام باقری که به همراه مادرش در دادگاه روز دوشنبه حضور داشت، در گفتگو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی ضمن تأکید بر بیگناهی برادرش گفت که بهنام باقری در آذربایجان ایران گله‌دار است و پنج کلاس سواد دارد.

او همچنین اعلام کرد که این اولین بار بود که بهنام باقری برای دیدن دوست دخترش به ارمنستان سفر می‌کرد.

وکلای پرونده با اشاره به اینکه هیچ شاهد و مدرکی برای اثبات این اتهامات از سوی دادگاه ارائه نشده است، اعلام کرده‌اند که از دادگاه درخواست تجدید نظر خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG