لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

دو ایرانی و ۲۶ روز اعتصاب غذا در پایتخت یونان


حمید صادقی، پناه‌جوی ایرانی در یونان
حمید صادقی، پناه‌جوی ایرانی در یونان
وحید فرش‌باف و حمید صادقی دو پناه‌جوی ایرانی هستند که از تاریخ ۲ مرداد در اعتراض به بلاتکلیفی در وضعیت خود و عدم پاسخ‌گویی مقامات پلیس و وزارت کشور یونان، دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند.

وحید فرش‌باف، پناه‌جوی ۴۶ ساله‌ای که از هشت سال قبل در کشور یونان به سر می‌برد، به همراه حمید صادقی، دیگر پناه‌جوی ۳۵ ساله ایرانی که به نشانه اعتراض به وضعیت طاقت‌فرسای خود اقدام به دوختن لبانش کرده است، در برابر ساختمان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آتن، پایتخت یونان، دست به تحصن زده‌اند و درخواست رسیدگی به پرونده‌هایشان را دارند، هرچند برخوردهای مسئولان یونانی با این درخواست چندان ملاطفت‌آمیز به نظر نمی‌رسد.



آقای فرش‌باف روز دوشنبه، ۱۵ مرداد، در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرد که نظافت‌چی سازمان ملل همان روز زباله‌های سازمان را جلوی آقای صادقی تخلیه کرده است.

ولی این تمام ماجرا نیست. وحید فرشباف از تحت تعقیب قرار گرفتن خودشان و افرادی می‌گوید که برای جویا شدن وضعیت اعتصاب غذاکنندگان به دیدار آنها می‌آیند.

او می‌گوید: «ما هر کجا که می‌رویم، دنبال ما می‌آیند. تعقیب می‌کنند. حتی آدم‌هایی که می‌آیند به ما سر می‌زنند، با ماشین مورد تعقیب قرار می‌گیرند.»



این پناه‌جوی ایرانی همچنین از محاصره‌ شدنشان توسط پلیس و افراد لباس شخصی خبر می‌دهد که در برابر ساختمان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آن‌ها را زیر نظر گرفته‌اند و می‌افزاید: «الان رو به روی ما هم پلیس ایستاده. شخصی‌ها ایستاده‌اند. جلوی سازمان ملل محاصره شده‌ایم. الان شش پلیس نظامی اینجاست و روبه‌روی ما عده‌ای لباس شخصی در یک ماشین سفیدرنگ نشسته‌اند. لباس شخصی‌ها با ما بد برخورد می‌کنند.»

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین بیانیه خود درباره وضعیت پناه‌جویان در یونان که حدود دو ماه قبل منتشر شده است، علاوه بر بدرفتاری مقامات پلیس یونان با پناه‌جویان، به فرمانی اشاره کرده بود که سال گذشته میلادی توسط ریاست جمهوری این کشور صادر شده و به موجب آن پناه‌جویان از حق درخواست تجدیدنظر درباره پرونده خود محروم شده‌اند.

اعتصاب غذای این دو پناه‌جوی ایرانی در برابر ساختمان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آتن واکنش‌هایی را از سوی برخی سازمان‌های طرفدار حقوق بشر به دنبال داشته است و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود حمایت خود را از تقاضای برحق این پناه‌جویان اعلام کرده است.

با این حال مقامات یونان تاکنون واکنشی نسبت به این بیانیه‌ها نشان نداده و همچنان از دادن پاسخی قابل قبول به این پناه‌جویان خودداری می‌کنند.
  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG