لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

محمدرضا جلایی‌پور پس از ۶۶ روز انفرادی آزاد شد


محمدرضا جلایی‌پور
محمدرضا جلایی‌پور
محمدرضا جلایی‌پور، از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، که به دنبال آغاز اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در خردادماه سال جاری برای سومین بار بازداشت شده بود، روز چهارشنبه به قید وثیقه از زندان آزاد شد.

به نوشته وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، محمدرضا جلایی‌پور، فرزند حمیدرضا جلایی‌پور، جامعه‌شناس و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده «جامعه»، نیمه‌شب چهارشنبه، ۲۷ مردادماه، پس از گذراندن ۶۶ روز در سلول انفرادی، به قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

این در حالی است که، به نوشته این وب‌سایت، آقای جلایی‌پور که از تمامی اتهامات تبرئه شده است به دلیل نداشتن گذرنامه هنوز امکان خروج از کشور را ندارد.

محمدرضا جلایی‌پور برنده مدال طلای المپیاد سال ۱۳۸۰، نفر اول کنکور انسانی سال ۱۳۸۱ ایران و دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه آکسفورد لندن است. وی که در اوایل سال ۸۸ به منظور پیوستن به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی به ایران بازگشت، در ۲۷ خرداد همان سال زمانی که قصد بازگشت به لندن را داشت توسط مأموران امنیتی بازداشت و پس از گذراندن حدود ۳ ماه، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

وی در مردادماه به همراه ده‌ها نفر از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در دادگاه پرونده متهمان «کودتای مخملی» به ریاست قاضی صلواتی حضور داشت.

در تاریخ ۳۰ مهر سال ۸۸، در مراسم دعای کمیلی که برای آزادی یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت برپا شده بود، مأموران امنیتی محمدرضا جلایی‌پور و ده‌ها نفر دیگر را بازداشت کردند که این بازداشت دوم آقای جلایی‌پور کمتر از ۴۸ ساعت به طول انجامید.

آقای جلایی‌پور برای سومین‌بار در تاریخ ۲۴ خرداد سال ۸۹ زمانی که با وعده تحویل گرفتن پاسپورتش به حوالی مسجد ضرابخانه مراجعه کرده بود، توسط مأموران امنیتی بازداشت می‌شود و این در حالی است که حکم منع تعقیب وی پیش از آن توسط دادستانی صادر شده بود.

محمد‌رضا جلایی‌پور در طول سال گذشته مدت بیش از ۵ ماه را در سلول انفرادی به سر برده‌ است. در طول مدت بازداشت وی، دانشجویان برنده المپیاد و نخبگان علمی داخل و خارج کشور برای آزادی او چندین طومار منتشر کردند.

انتقال مجید توکلی به زندان رجایی‌شهر، کیوان صمیمی همچنان در اعتصاب

آزادی محمدرضا جلایی‌پور در حالی صورت گرفته است که همچنان بسیاری از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در حبس به سر می‌برند یا دوباره به زندان فراخوانده می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مجید توکلی، فعال دانشجویی، که به همراه ۱۶زندانی سیاسی دیگر در اعتراض به شرایط نامناسب بند ۳۵۰ زندان اوین و برخورد بد مسئولان زندان حدود دو هفته به اعتصاب غذا دست زده‌ بود، از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده است.

مجید توکلی و ۱۴ زندانی دیگر در در تاریخ ۱۸ مرداد به اعتصاب غذای خود پایان دادند و این در حالی است که کیوان صمیمی، مدیر مسئول ماهنامه «نامه»، همچنان در انفرادی و در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

آقای صمیمی اعلام کرده است تا زمان انتقال تمام اعتصاب‌کنندگان به بند عمومی اعتصاب خود را نخواهد شکست. اعتصاب غذای آقای صمیمی روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، وارد بیست و چهارمین روز خود شد.

احضار دوباره برخی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات

از دیگر سو محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و فیلم‌سازی که در اوایل تیرماه سال جاری و پس از تحمل حدود شش ماه زندان با قرار وثیقه به طور موقت از زندان مرخص شده بود، به دنبال انتشار نامه‌ای انتقادی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شده است.

همچنین پس از اعلام جرم هفت فعال اصلاح‌طلب علیه فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به دلیل «دخالت‌های غیرقانونی» در روند انتخابات، سه نفر از آن‌ها تاکنون بار دیگر به زندان فراخوانده شده‌اند.

محسن امين‌زاده، بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، فيض‌الله عرب‌سرخی، محسن صفايی‌فراهانی و محسن ميردامادی هفت نفری هستند که اين شکايت را امضا کرده‌اند که از این میان محسن امین‌زاده، محسن صفایی فراهانی و مصطفی تاج‌زاده به زندان احضار شده‌اند.

این در حالی است که در حال حاضر تعداد بسیاری از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات همچنان در حبس به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG