لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

کیارستمی: به خاطر شرایط سیاسی در خارج از کشور فیلم می‌سازم


عباس کیارستمی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان
عباس کیارستمی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان
عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس ایرانی، روز پنجشنبه،‌ در حاشیه جشنواره فیلم پوسان با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهد به زبان فارسی فیلم بسازد گفت که شرایط سیاسی ایران او را مجبور کرده است که در خارج از کشور به فعالیت هنری بپردازد.

عباس کیارستمی، در حاشیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان کره جنوبی،‌ بزرگترین فستیوال فیلم آسیا، اظهار کرد که ترجیح می‌دهد به زبان فارسی فیلم بسازد، اما در حال حاضر شرایط سیاسی داخل ایران برای فیلم‌سازی ایده‌آل نیست و به همین دلیل ساختن فیلم به زبان مادری برای وی مقدور نیست.

وی که به دلیل نمایش فیلم «رونوشت برابر اصل» در این فستیوال حضور دارد، گفت: «این به آن معنا نیست که من از فیلم‌هایی که خارج از ایران ساخته‌ام راضی نیستم. زبان سینما یک زبان جهانی است،‌ اما دوست دارم به زبان خودم فیلم بسازم… به عنوان فیلم‌ساز مهم این است که اگر دری به روی تو بسته شد، در دیگری را که باز است پیدا کنی و این کاری است که من با فیلم‌سازی در خارج از کشور انجام می‌دهم.»

این کارگردان ۷۰ ساله که فیلم «رونوشت برابر اصل» را در ایتالیا کلید زد، با اشاره به اینکه شاید فیلم بعدی‌اش را در این بخش از آسیا بسازد، گفت شاید کره جنوبی یا ژاپن را برای این کار انتخاب کند.

فیلم «رونوشت برابر اصل» که اولین فیلم بلند عباس کیارستمی است که در خارج از کشور ساخته شده، محصول مشترک ایتالیا، فرانسه و ایران است و ژولیت بینوش و ویلیام شیمل در آن به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

این فیلم رابطه پیچیده زن و مرد را به تصویر می‌کشد و ژولیت بینوش، که به همراه عباس کیارستمی در بوسان حضور دارد گفته است که او و آقای کیارستمی از ابتدای فعالیت سینمایی مشترک خود با این تم سر و کار داشته‌اند.

خانم بینوش فرانسوی که اسکار بهترین بازیگر زن سال ۱۹۹۶ را به عنوان یکی از دستاوردهایش در پرونده فعالیت‌های هنری خود دارد، می‌گوید عباس کیارستمی و هو شیاشین، کارگردان تایوانی که خانم بینوش در سال ۲۰۰۸ در فیلم «پرواز بادکنک قرمز» وی نقش آفرینی کرده است، بزرگترین تأثیر را بر حرفه سینمایی و زندگی وی داشته‌اند.

فیلم «شیرین» کیارستمی نخستین فیلم ایرانی است که ژولیت بینوش در آن به ایفای نقش پرداخته است. وی پس از آن در فیلم «رونوشت برابر اصل» ظاهر شد که این نقش آفرینی جایزه بهترین بازیگر زن فستیوال فیلم کن را برای او به ارمغان آورد.

دیگر فیلم‌های کیارستمی نیز پیش از این بارها مورد توجه جشنواره فیلم کن و سایر جشنواره‌های فیلم بین‌المللی واقع شده‌اند.

عباس کیارستمی پیش از «رونوشت برابر اصل» با فیلم‌های «زیر درختان زیتون»، «باد مارا خواهد برد» و «ده»، در جشنواره بین‌المللی فیلم کن حضور داشت و در سال ۱۹۹۷برای ساخت فیلم «طعم گیلاس»، نخل طلایی این جشنواره را از آن خود کرد.
XS
SM
MD
LG