لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

گروه شورشی کرد مسئولیت بمبگذاری استانبول را بر عهده گرفت


پلیس ترکیه محل انفجار روز یکشنبه در استانبول را به محاصره در آورد.
پلیس ترکیه محل انفجار روز یکشنبه در استانبول را به محاصره در آورد.
گروه شورشی کرد «تاک» یا «شاهین‌های آزادی کردستان» در ترکیه، روز پنجشنبه مسئولیت بمبگذاری اخیر در میدان تقسیم استانبول را که به زخمی شدن ۳۲ تن انجامید، بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از وبسایت رسمی گروه تاک، این گروه روز پنجشنبه، ۱۳ آبان در بیانیه‌ای مسئولیت بمب‌گذاری «علیه نیروهای پلیس ترکیه فاشیستی» در میدان تقسیم استانبول را بر عهده گرفت و از آن به عنوان «انتقام» یاد کرد.

در تاریخ ۹ آبان، بر اثر انفجار یک بمب در میدان تقسیم ترکیه و در نزدیکی یک خودروی پلیس ضد شورش ترکیه، ۱۵ نیروی پلیس و ۱۷ شهروند زخمی شدند که به دنبال این انفجار مقامات ترکیه اعلام کردند بمبگذار انتحاری این عملیات یک کرد و از اعضای «سازمان تروریستی جدایی طلب» است؛ عنوانی که به نوشته رویترز به طور معمول به گروه پ کا کا یا حزب کارگران کردستان ترکیه، اطلاق می‌شود.

به دنبال این خبر، اعضای پ کا کا خبر دست داشتن این حزب در بمبگذاری میدان تقسیم استانبول را بی‌پایه خواندند و پس از آن گروه شورشی «تاک» مسئولیت این بمبگذاری را بر عهده گرفت.

برخی بر این باورند که گروه شبه نظامی تاک، با پ کا کا مرتبط است اما به نوشته وبسایت رسمی «تاک» این گروه که در گذشته با پ کا کا همکاری می‌کرده، اکنون دیگر ارتباطی با این گروه ندارد.

گروه تاک که عبدالله اوجالان، رهبر کردهای مخالف دولت ترکیه را که از سال ۱۹۹۹ در زندان به سر می‌برد، به عنوان رهبر خود معرفی می‌کنند، در وبسایت خود نوشته است که مراکز توریستی و نظامی ترکیه از نقاطی هستند که برای حمله، مورد نظر این گروه قرار دارند.

به تازگی در ماه ژوئن سال جاری، این گروه مسئولیت انفجار یک بمب کنارجاده‌ای در استانبول را که به اتوبوس حامل اعضای ارتش برخورد کرد و به کشته شدن پنج نفر انجامید، بر عهده گرفت.

گروه تاک به همراه گروه‌های شورشی کرد دیگر در ترکیه و در رأس آن‌ها حزب کارگران کردستان، سال‌هاست که خواهان استقلال کردستان هستند و مخالفت خود با دولت ترکیه را ابراز می‌کنند.

حزب کارگران کردستان، که از سال ۱۹۸۴ بر سر استقلال کردستان با دولت ترکیه مبارزه می‌کند، اخیرا اعلام کرد که آتش بس دو ماه و نیمه یکجانبه‌اش را تا انتخابات سراسری ترکیه در تابستان آینده تمدید می‌کند.

این در حالی است که گروه «تاک» در بیانیه روز پنجشنبه اعلام کرد که با این آتش‌بس همراهی نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG