لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

طی شش ماه گذشته روزانه ۳۵۲ طلاق در ایران به ثبت رسیده است


بر اساس آخرین آمار رسمی سازمان ثبت احوال ایران، میزان طلاق در شش ماه نخست سال ۸۹ نسبت به سال قبل افزایش داشته و در این مدت، روزانه به طور متوسط ۳۵۲ طلاق به ثبت رسیده است.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که بر اساس آخرین آمار رسمی سازمان ثبت احوال، میزان طلاق در شش ماه نخست سال جاری در ایران، ۶۵ هزار و ۵۰۵ مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶.۲ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، میزان ازدواج در شش ماه نخست سال جاری نسبت به سال پیش ۳.۲ درصد افزاش داشته و به ۴۸۱ هزار و ۱۴۸ مورد رسیده است.

بر اساس این گزارش، بیشترین میزان طلاق به مناطق شهری اختصاص دارد و در این میان استان تهران با ۱۸ هزار مورد طلاق به ثبت رسیده، صدر نشین این جدول است.

پیش از این شهلا کاظمی‌پور، معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، در نشست تخصصی «طلاق؛ بحران یا راه حل» نیز اعلام کرده بود که ۸۴ درصد از طلاق‌ها در شهر‌ها اتفاق می‌افتد که ۳۰ درصد آن متعلق به تهران است.

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال، پس از تهران، استان خراسان رضوی با شش هزار و ۶۸۵ مورد و اصفهان با سه هزار و ۹۰۷ مورد طلاق به ترتیب در مقام‌های دوم و سوم قرار دارند.

کمترین میزان طلاق نیز با ۱۹۱ مورد به استان ایلام مربوط می‌شود.

آمار مربوط به طلاق در حالی منتشر شده است که دولت محمود احمدی نژاد می گوید در تلاش است با پیاده سازی شیوه‌های «ازدواج آسان» به تسهیل امر ازدواج بپردازد. پیشنهاد «ازدواج آسان»‌ نخستین بار در آبان ۸۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ به ریاست محمود احمدی‌نژاد، مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا افشار، معاون فرهنگ اجتماعی وزیر کشور، روز دوشنبه، ۲۴ آبان، گفته بود که در حال حاضر وزارت کشور با هماهنگی سازمان ملی جوانان در حال اجرای طرح «آسان‌سازی» ازدواج هستند و افزود: «همه زوج‌ها را با ۳۰۰ هزار تومان به خانه بخت می‌فرستیم.»

وی که با اشاره به برگزاری نخستین جلسه هیئت امناء بنیاد ملی ازدواج با هدف تسهیل در امر ازدواج گفته بود: در این طرح، زوج‌ها می‌توانند با یک میلیون تومان «که تمامی آن هم در قالب یک وام قرض‌الحسنه» ارائه می‌شود، ازدواج کنند.

اگرچه جامعه‌شناسان دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی، عدم تفاهم، تفاوت فرهنگی، اعتیاد و حتی ناباروری را از جمله دلایل طلاق بر می‌شمرند، به نظر می‌رسد بیشترین توجه، به بعد اقتصادی این معضل معطوف شده است.
XS
SM
MD
LG