لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

مهمانپرست: درخواست توقف حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی «توطئه غرب» است


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه سخنانش تقاضای برزیل و برخی دیگر از کشورها مبنی بر توقف اجرای حکم اعدام سکینه محمدی آشتیانی را «توطئه» غرب خواند و اعلام کرد که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد کشورهای دیگر در امور داخلی ایران دخالت کنند.

وی با اشاره به درخواست برزیل مبنی بر قبول پناهندگی خانم محمدی آشتیانی به این کشور اعلام کرد که مطرح کردن بحث پناهندگی از سوی برزیل برگرفته از «رویکرد انسانی» و به دلیل روابط نزدیک و صمیمانه این کشور با ایران است و خاطر نشان کرد که با اطلاع رسانی در مورد جزئیات پرونده، برزیل متوجه خواهد شد که این موضوع «که بیشتر در رسانه‌های غربی دنبال می‌شود، توطئه است».

سفیر برزیل در ایران طی هفته گذشته برای بار دوم از مقامات ایران درخواست کرد تا اجازه بدهند سکینه محمدی آشتیانی به کشور برزیل پناهنده شود که این درخواست برای بار دوم توسط جمهوری اسلامی رد شد.

آقای مهمان‌پرست در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر «دقت بالای مراجع قضایی ایران در صدور حکم»، اعلام کرد که غربی‌ها در تلاش هستند تا با حمایت از قاتلین و کسانی که جرم‌های بزرگی مرتکب شده‌اند «یک جریان سیاسی» به وجود بیاورند.

در هفته های اخیر سازمان های حقوق بشری بین المللی و شخصیت های مطرح جهانی با محکوم کردن حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی خواستار جلوگیری از اعدام وی شده اند.

خانم آشتیانی از سوی دادگاهی در تبریز متهم به قتل شوهرش و زنای محصنه شده است. به دنبال افزایش فشارهای بین المللی، قوه قضاییه ایران می گوید که حکم سنگسار این متهم مورد تجدید نظر قرار می گیرد و این در حالی است که حکم اعدام خانم آشتیانی هنوز لغو نشده است.

هشدار به اسرائیل

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه مطبوعاتی روز سه شنبه خود هشدار داد که هرگونه تعرض اسرائیل به نیروگاه بوشهر «واکنش جدی» ایران را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تهدید‌های اسرائیل «تکراری» شده و «خاصیت خود را از دست داده» است گفت: با این‌حال در صورت هر گونه تعرض از سوی اسرائیل به نیروگاه اتمی بوشهر، ایران «به طور جدی» واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که فرآیند سوخت گذاری نیروگاه بوشهر از تاریخ ۳۰ مرداد آغاز می‌شود و هم اکنون نیز سوخت لازم در مجاورت نیروگاه قرار دارد و هر نوع تعرضی به این نیروگاه می‌تواند «عکس العمل‌های شدیدی»‌را در پی داشته باشد.

آقای مهمان‌پرست در ادامه خاطر نشان کرد که آسیب رساندن به تأسیساتی نظیر نیروگاه بوشهر که حاوی سوخت واقعی هسته‌ای هستند، خلاف مقررات بین‌المللی است.

اسرائیل که همواره از مخالفان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بوده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت و تمامیت خود می‌داند، بارها هشدار داده است که در صورت بالا گرفتن این تهدیدها تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار خواهد داد.

«آمریکا هم می‌تواند در برنامه‌های هسته‌ای آینده ایران شرکت کند»

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد آمادگی ایران برای همکاری با آمریکا در زمینه ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای اعلام کرد که ایران آمادگی دارد با هر کشوری همکاری کند.

آقای مهمان‌پرست گفت: «آمادگی داریم با هر شرکتی از هر کشوری که توانایی داشته باشد تا با استاندارد‌های بالا این تأسیسات را ایجاد کند، همکاری کنیم».

وی همچنین در واکنش به اظهارات سخنگوی کاخ سفید که اعلام کرده بود به دلیل تأمین سوخت نیروگاه بوشهر از سوی روسیه، ایران ممکن است غنی سازی خود را به حالت تعلیق در‌آورد، این سخنان را تکذیب کرد و گفت: «اگر تأسیسات هسته‌ای در یک کشور فعالیت خود را آغاز کند، به معنای این است که آن کشور به سوخت احتیاج دارد».

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که علی اکبر صالحی،‌رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه، ۲۵ مردادماه اعلام کرد که مکان‌یابی برای احداث ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی در ایران به پایان رسیده است و ساخت یکی از این مراکز تا پایان امسال یا اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

آقای مهمان‌پرست همچنین در مورد مذاکره با گروه وین در زمینه تبادل سوخت اعلام کرد که وین باید هرچه سریع‌تر این نشست را برگزار کند و افزود: «به محض این‌که جزئیات مربوط به زمان و مکان نشست وین روشن شود، آماده شروع مذاکرات هستیم».
XS
SM
MD
LG