لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

«کاهش ده میلیارد دلاری در حساب ذخیره ارزی ایران در یک سال»


به گزارش خبرگزاری ایسنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده از حساب ذخیره ارزی سال ۱۳۸۷، موجودی این حساب نسبت به سال پیش از آن بیش از ده میلیارد دلار کاهش یافته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه، ۲۸ مهرماه، اعلام کرد که اطلاعات منتشر شده از «حساب ذخیره ارزی مربوط به سال ۱۳۸۷» نشان می‌دهد که حساب ذخیره ارزی کشور در سال ۱۳۸۷ نسبت به سال پیش از آن ۴۳.۳ درصد کاهش داشته که این درصد برابر است با مبلغی معادل ۱۰ میلیارد دلار.

این خبرگزاری می‌نویسد که موجودی نقدی حساب ذخیره ارزی در سال ۱۳۸۶ رقمی معادل ۲۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار بوده است که این رقم در سال بعد به ۱۳ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار کاهش یافته است.

ایسنا بدون توضیح در مورد منبع این اطلاعات می‌آورد که برداشت از این حساب در سال ۱۳۸۶ برابر با ۲۸ میلیارد و ۱۵ میلیون دلار بوده است که در طول یک سال این رقم به ۴۵ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار رسیده است که افزایشی ۱۷ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی از آن است که «با توجه به اطلاعات در دسترس»، دولت در سال ۱۳۸۷ به منظور مقاصد مختلفی نظیر اجرای طرح‌های عمرانی، جبران خسارت ناشی از خشکسالی، واردات کالاهای اساسی، مقاوم‌سازی مدارس و بازپرداخت وام‌های ارزی از این حساب برداشت کرده است که، به نوشته ایسنا، کل مبلغ برداشت شده برای این مقاصد برابر با ۱۹ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار بوده است.

در مورد ۲۶ میلیارد دلار باقی‌مانده‌ای که از این حساب برداشت شده توضیحی در این گزارش نیامده است و این در حالی است که، به نوشته ایسنا، با توجه به احکام ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه، هرگونه برداشت از حساب ذخیره ارزی مستلزم درج در بودجه‌های سالانه و کسب مجوز از مجلس شورای اسلامی است.

دولت محمود احمدی‌نژاد آخرین بار در سال ۱۳۸۶ موجودی حساب ذخیره ارزی را اعلام کرده است. از آن زمان تاکنون این دولت مبلغ موجود در حساب ذخیره ارزی را «محرمانه» دانسته و از اعلام آن خودداری می‌کند.

حساب ذخیره ارزی از زمان تشکیل آن در سال ۷۹ در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، تحت نظر هیئت امنای حساب ذخیره ارزی اداره می‌شد، اما دولت نهم در مرداد سال ۸۶ این هیئت را در شورای‌ عالی مدیریت و برنامه‌ریزی و پس از آن در کمیسیون اقتصادی دولت ادغام و سرانجام در اردیبهشت سال ۸۷ آن را به کلی منحل اعلام کرد.

از آن زمان تاکنون رقم مشخص حساب ذخیره ارزی اعلام نشده است و مقامات مسئول تنها به اظهار «خوب» بودن وضعیت حساب ذخیره ارزی و بعضا بالا بودن موجودی این حساب اکتفا می‌کنند.

محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، در سال ۸۷ با اشاره به این که اعلام مبلغ دقیق به صلاح نیست اعلام کرد که وضع حساب ذخیره ارزی از همیشه بهتر است.

محمود احمدی‌نژاد نیز در سال ۸۸ با محرمانه خواندن رقم حساب ذخیره ارزی اعلام کرد که میزان موجودی حساب ارزی «در تاریخ کشور سابقه ندارد» و افزود که به اندازه «چند سال مصرف کشور» ارز در این حساب موجود است.

این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس خودداری دولت محمود احمدی‌نژاد از اعلام میزان موجودی این حساب را غیرقانونی می‌دانند و بر این باورند که امتناع دولت به این دلیل است که ذخیره حساب ارزی نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.
XS
SM
MD
LG