لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

گزارشگران بدون مرز بازداشت نسرین ستوده را محکوم کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر، در تاریخ ۱۳ شهریور از «مدافعان حقوق بشر و همه انجمن‌های وکلا در سراسر جهان» خواست تا برای آزادی وی اقدام کنند.

در بیانیه سازمان که روز سه‌شنبه،‌ ۱۶ شهریور، در وب‌سایت رسمی گزارشگران بدون مرز منتشر شده آمده است که نسرین ستوده به‌ویژه از پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «سخنگویی قربانیان بی‌عدالتی رژیمی» را بر عهده دارد که «سعی داشت حتی در زندان صدای معترضان را خاموش کند».

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: «مدافعان حقوق بشر و همه انجمن‌های وکلا در سراسر جهان باید برای آزادی این وکیل شجاع اقدام کنند.»

پیش از این و در تاریخ ۱۴ شهریور نیز کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران که مقر اصلی آن در نیویورک است، ضمن اعتراض به بازداشت خانم ستوده‌ «خواهان آزادی فوری» وی شد.

آرون رودز، سخنگوی کمپین، در این زمینه گفت: «این دستگیری چیزی بیش از یک اقدام خام و خودسرانه سیاسی نیست که هدف آن بیشتر باز کردن راه ایذاء شهروندان ایرانی توسط حکومت ایران است.»

مأموران وزارت اطلاعات روز ششم شهریور به منزل و محل کار نسرین ستوده مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل و ضبط پرونده‌های این وکیل دادگستری و حتی وسایل شخصی او، همسر و فرزندان خردسالش، در اخطاریه‌ای از خانم ستوده خواستند تا ظرف چند روز آینده برای پاسخ‌گویی به اتهامات «تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» که علیه وی صادر شده به دادسرای مستقر در زندان اوین مراجعه نماید.

خانم ستوده در تاریخ ۸ شهریورماه در گفت‌وگو با رادیوفردا اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده و آنها را «مضحک» خواند. با این حال وی در تاریخ ۱۳ شهریور به بازپرسی دادسرای شعبه اوین مراجعه کرده و در همان‌جا توسط مأموران بازداشت و روانه زندان شد.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، در تاریخ ۱۴ شهریور به رادیوفردا گفت که زمانی که با نسیم غنوی،‌ یکی از وکلای پرونده، به بازپرسی دادسرای شعبه اوین مراحعه کرده‌اند،‌ به آن‌ها گفته شده است که قرار بازداشت صادر شده و خانم ستوده در حال حاضر تحت بازپرسی قرار دارد و امکان ملاقات و تماس تلفنی با وی وجود ندارد.
XS
SM
MD
LG