لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

فرمانده پلیس آگاهی: حجم قاچاق کالا به ایران به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است


رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که حجم کل قاچاق کالا در ایران در حال حاضر به ۱۹ میلیارد دلار در سال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدحسن بتولی، روز یکشنبه، ۲۸ شهریور، اعلام کرد که بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برآورد حجم کل قاچاق کالا در ایران حدود ۱۹ میلیارد دلار است که به گفته وی این مقدار نشان‌دهنده افزایش ۲۲ درصدی قاچاق کالا نسبت به سال گذشته است.

وی همچنین می‌افزاید بر اساس آمار سال ۸۸، قاچاق مشروبات الکلی ۱۷ درصد، موارد محترقه ۲۵۸ درصد، کشفیات گیرنده‌های ماهواره‌ای ۱۲ درصد، کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی ۱۱۵ درصد، کشفیات دارویی ۲۶۰ درصد و کشفیات لوازم خانگی ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

آقای بتولی همچنین اعلام کرد که «مشروبات الکلی، تجهیزات ماهواره‌ای و اقلام ضد فرهنگی، مواد محترقه، گوشی تلفن همراه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، پارچه و ملبوسات، ظروف آشپزخانه و لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، دارو و سلاح و مهمات»، از مهم‌ترین کالاهای قاچاق ورودی به کشور هستند.

در زمینه قاچاق دارو، سرهنگ فتح‌الله زمانیان، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی کشور در اوایل شهریورماه سال جاری اعلام کرد که در پنج ماه گذشته میزان کشفیات دارویی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین سرهنگ حسین حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان نیز در شهریورماه اعلام کرده بود که میزان قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران، یک میلیارد دلار در سال است و این در حالی است که میزان قاچاق سالانه این کالاها در سطح جهان برابر با هفت میلیارد دلار است.

به گفته رئیس پلیس آگاهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، دلیل افزایش قاچاق کالا در کشور را «نظام‌مند نبودن گردش پول و کالا در کشور، مشکل اشتغال و بازار کار به ویژه در مناطق مرزی، شدت بروکراسی اداری در سیستم صادرات و واردات کالا در کشور، وجود انحصارطلبی و زمینه رانت‌خواری در اقتصاد کشور، عدم مرغوبیت و کیفیت لازم کالاهای تولید شده داخلی،‌ تعرفه‌های گمرکی بالا و پول‌شویی» است.

به گزارش وبسایت رسمی گمرک ایران، میزان واردات قطعی کالا در سال ۸۸ برابر با ۵۵ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار بوده است که با احتساب این رقم، مبلغ حاصل از واردات قاچاق به ایران برابر با بیش از ۳۴ درصد مبلغ حاصل از واردات کالا در سال ۸۸ بوده است.
XS
SM
MD
LG