لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

خبرنگار روزنامه «ال ‌پاییس» اسپانیا از ایران اخراج شد


لوگوی ال‌پاییس به همراه تصویری از نماز جمعه ایران- ۲۰۰۷
لوگوی ال‌پاییس به همراه تصویری از نماز جمعه ایران- ۲۰۰۷
روزنامه اسپانیایی «ال پايیس» روز دوشنبه خبر داد که مقام های جمهوری اسلامی ایران خبرنگار این روزنامه در تهران را اخراج کرده و به وی دو هفته فرصت داده اند تا خاک ایران را ترک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از روزنامه ال پاییس، آنخلس اسپینوسا، که در ماه ژوئیه کارت خبرنگاری‌ و پس از آن پاسپورتش از سوی جمهوری اسلامی ایران ضبط شده بود، روز یکشنبه پاسپورت خود را پس گرفته است.

این گزارش حاکی است که اجازه اقامت این خبرنگار اسپانیایی در ایران لغو شده و وی تنها تا دوم آبان‌ماه اجازه دارد در ایران بماند.

خانم اسپینوسا به روزنامه ال پاییس گفته است که از طریق شخص سومی متوجه شده است این اقدام به دلیل مصاحبه‌ای بوده است که وی با احمد منتظری، پسر آیت‌الله منتظری، انجام داده است.

به گفته خانم اسپینوسا، پس از مصاحبه‌ای که او در ماه ژوئیه با پسر آیت‌الله منتظری در قم داشت، کارت خبرنگاری‌اش از سوی دفتر مطبوعات خارجی ایران ضبط و به وی گفته شد زمانی که از تعطیلات بازگردد می‌تواند کارت خبرنگاری خود را پس بگیرد.

وی می‌افزاید هنگامی که به تهران بازگشت، مقامات مزبور به جای پس دادن کارت خبرنگاری او، پاسپورتش را نیز برای مدت سه هفته ضبط کردند.

این خبرنگار اسپانیایی می گوید: تا کنون هیچ کس در مورد این اخراج توضیحی به او نداده و وی از زمان ضبط پاسپورتش موفق به دیدار مدیر کل دفتر مطبوعات خارجی نشده است.

به گفته وی، رئیس دفتر مزبور نیز اعلام کرده است که این دستور از جای دیگری آمده است.

خانم اسپینوسا می‌افزاید: مقام های جمهوری اسلامی پیش از این نیز به خاطر پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ از سوی وی و همچنین کمپینی که روزنامه ال پائیس در حمایت از سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، به راه انداخته است، ناخشنود بودند.

پیش از این نیز و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران، مقامات جمهوری اسلامی برخی از خبرنگاران خارجی در ایران را بازداشت و یا از کشور اخراج کردند.

اواخر خرداد ماه سال ۸۸، جیسون فاودن، روزنامه نگار یونانی- بریتانیایی روزنامه «واشینگتن تایمز» در ایران از سوی مقامات امنیتی بازداشت و جان لاین، خبرنگار شبکه خبری بی بی سی نیز به اتهام «حمایت از آشوبگران»، از ایران اخراج شد.

پس از آن و در اول تیرماه سال گذشته، مازیار بهاری، فیلمساز و خبرنگار هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در تهران بازداشت شد. وی پس از آزادی از زندان اوین، اواخر مهرماه سال ۸۸ به لندن رفت.

به دنبال انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و پس از راهپیمایی مسالمت آمیز معترضین به نتیجه انتخابات در ۲۵ خرداد، مقامات جمهوری اسلامی شبکه‌های خبری برون مرزی را به هدایت ناآرامی‌ها متهم کرده و فعالیت‌های خبرنگاران خارجی حاضر در ایران را با محدودیت‌های بسیاری مواجه کردند.
XS
SM
MD
LG