لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

توتال فرانسه: ما هنوز هستیم


بخشی از ميدان گازی پارس جنوبی در نزديکی عسلويه
بخشی از ميدان گازی پارس جنوبی در نزديکی عسلويه
به‌رغم آن که در تهران اعلام شد که شرکت چينی ‌«سی‌ان‌پی‌سی» جايگزين «توتال» فرانسه در طرح «پارس جنوبی ۱۱» شده است، اين شرکت فرانسوی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که هنوز در اين طرح مشارکت دارد.

شرکت «توتال» در پاريس اعلام کرد که همچنان در طرح چند ميليارد دلاری «پارس جنوبی ۱۱» مشارکت دارد. ژان ژاک موسکنی، مدير برنامه‌ريزی و راهبرد «توتال»، به خبرگزاری رويترز گفت: «ما همچنان در اين طرح، به خصوص در فاز ۱۱ و خط توليد گاز طبيعی مايع (ال‌ان‌جی)، مشارکت داريم».

روز چهارشنبه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «ايرنا» گزارش کرد که قراردادی به ارزش چهار ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با شرکت ملی نفت چين (سی‌ان‌پی‌سی) به امضاء رسيده و بدين ترتيب شرکت «توتال» به دليل تأخير و اتلاف وقت از اين طرح کنار گذاشته شده است.

آقای موسکنی می‌گويد که شرکت «توتال» که در فهرست شرکت‌های بزرگ نفتی در جای چهارم قرار دارد همچنان در پارس جنوبی که يکی از بزرگ‌ترين ذخاير گازی جهان است، به عنوان گرداننده باقی خواهد ماند.

وی گفت: «رويه ما آن نيست که بدون آن که گرداننده اصلی باشيم در يک طرح مشارکت کنيم. نقش ما به طور اساسی نمی‌تواند تغييری پيدا کند و ما همچنان گرداننده اصلی اين طرح باقی خواهيم ماند».

«توتال» با شرکت ملی نفت ايران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی يادداشت تفاهمی به امضاء رسانده است، اما چانه‌زنی بر سر شرايط قرارداد زمان شروع طرح را با تأخير مواجه ساخته است.

شرکت ملی نفت ايران «توتال» را متهم می‌کند که به‌عمد بر سر راه شروع اين طرح سنگ‌اندازی کرده و آن را به تأخير می‌اندازد. به گزارش خبرگزاری «مهر»، شرکت ملی نفت ايران پيشتر ضرب‌العجل شش ماهه‌ای برای «توتال» تعيين کرده بود تا کار فاز ۱۱ را رسماً آغاز کند، در غير اين صورت کار را با همکاری شرکت نفتی ديگری پيش خواهد برد.

ميدان گازی پارس جنوبی در مالکيت مشترک ايران و قطر بوده و ايران طرح بهره‌برداری از قسمت خود را به ۲۴ فاز تقسيم کرده است.

اگر چه آقای موسکنی حاضر نشده است که در مورد قرارداد شرکت ملی نفت ايران و شرکت چينی اظهار نظری بکند، اما می‌گويد که شايعات بر سر خروج «توتال» از پارس جنوبی چندين بار ورد زبان‌ها شده است.

وی می‌گويد: «می‌توانم به شما بگويم که ما همچنان در اين طرح هستيم و «توتال» هرگز روابط خود با مقامات ايرانی را قطع نکرده است. قطعاً شرکت‌های چينی برای ايفای نقشی در بازی‌های بزرگ فعاليت‌های بسياری می‌کنند و قطعاً به دنبال نقش بارزتری در ايران هستند».

شرکت‌های غربی به دليل منازعات بر سر پرونده هسته‌ای ايران تمايل چندانی به سرمايه‌گذاری در طرح‌های بزرگ اين کشور ندارند. از اين رو تهران تلاش دارد تا برای بهره‌برداری از ميدان‌های وسيع گازی خود مشارکت شرکت‌های آسيايی را جلب کند.
XS
SM
MD
LG