لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۷

شدت گرفتن حملات تروریستی در عراق در روزهای گذشته


ناحیه الامین در جنوب شرق بغداد- ۱۲ آبان
ناحیه الامین در جنوب شرق بغداد- ۱۲ آبان
در ادامه حملات گسترده تروریستی در عراق که از چند روز گذشته آغاز شده‌ است، مقامات امنیتی عراق، روز پنجشنبه از کشته شدن یک مقام دولتی عراق و راننده‌اش بر اثر انفجار بمب در شهری در غرب بغداد خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امنیتی عراق، روز پنجشنبه، ۱۳ آبان، زیار رزیج، مدیر ناحیه کُبیسه در استان الانبار که در ۱۲۰ کیلومتری غرب بغداد واقع است، بر اثر انفجار دو بمب کنارجاده‌ای که ماشین حامل وی را هدف گرفته‌بودند، به همراه راننده خودرو کشته شد.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه در وزارت کشور عراق می‌افزاید که دو مأمور پلیس این وزارتخانه در بغداد نیز روز پنجشنبه بر اثر انفجار بمبی که به ماشین آن‌ها وصل شده بود زخمی شدند و همچنین به گفته پلیس عراق، در اثر تیراندازی در ایست بازرسی نزدیک به شهر فلوجه، در ۵۰ کیلومتری غرب بغداد نیز سه پلیس مجروح شدند.

در همین راستا و به دنبال شدت گرفتن حملات تروریستی در عراق که در چند روز اخیر به کشته و زخمی شدن صدها نفر در عراق انجامیده است، دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه این حملات را «به شدت» محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، بان گی مون روز چهارشنبه در بیانیه‌ای نسبت به «این اعمال خشونت‌آمیز هولناک و غیر قابل توجیه» ابراز «انزجار» کرد و از مردم عراق خواست تا «در رویارویی با این خشونت‌های ظالمانه ثابت قدم» و در مقابل تعهدشان به ایجاد «آشتی ملی» متحد باشند.



این اظهارات در حالی بیان شده است که در طول چند روز گذشته، ده‌ها حملات تروریستی در نقاط مختلف عراق بیش از صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

در روز چهارشنبه، در پی یک رشته انفجار ماشین، انفجار انتحاری و حملات خمپاره‌ای که اکثراً در نقاط شیعه‌نشین بغداد به وقوع پیوست، ۶۴ نفر کشته و ۳۶۰ نفر زخمی شدند.

همچنین پلیس بغداد در ساعات آغازین روز چهارشنبه و در جریان یک یورش در شهر صلاح‌الدین، در ۱۷۰ کیلومتری شمال بغداد، ۹۶ فرد مظنون را دستگیر کرد.

علاوه بر این در روز سه شنبه حدود ۲۰ انفجار در قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و مناطق خرید پر رفت و آمد نقاط مختلف عراق رخ داد.

این در حالی است که دو روز پیش از آن و در روز یکشنبه، در اثر گروگانگیری گروه «دولت اسلامی عراق»، مرتبط با القاعده در کلیسای کاتولیک در بغداد، ۵۲ نفر کشته و حدود ۶۷ نفر زخمی شدند.

به دنبال این حملات، نوری‌المالکی، نخست وزیر عراق این حملات را «تلاش آشکاری برای دامن زدن به مجادلات فرقه‌ای و مختل کردن اتحاد ملی» دانست.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد که به دنبال این حملات، تدابیر امنیتی شدیدی بر سیستم حمل و نقل بغداد حکمفرماست و بازرسی دقیق وسائط نقلیه موجب شده است بسیاری از شهروندان بغداد پیاده به محل کار خود بروند و این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها نیز در این چند روز از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداری کرده‌اند.

آخرین رشته از حملات مشابه، در ۳ شهریور سال جاری در عراق به وقوع پیوسته بود که به دنبال حدود ۲۰ حمله در ۱۰ شهر عراق، بیش از ۶۰ نفر جان خود را از دست دادند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر و پس از گذشت بیش از هفت ماه از انتخابات نخست‌وزیری عراق، کشمکش‌ها برای تشکیل دولت در این کشور همچنان ادامه دارد و در همین میان نیروهای آمریکایی حاضر در عراق نیز در حال خروج از این کشور هستند و اعلام کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۱ تمامی نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG