لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

انفجار‌های روز شنبه افغانستان دستکم ۱۸ کشته بر جای گذاشت


یک سرباز افغان در کنار جسد یکی از شورشیان طالبان در نزدیکی فرودگاه جلال‌آباد
یک سرباز افغان در کنار جسد یکی از شورشیان طالبان در نزدیکی فرودگاه جلال‌آباد
بر اثر حمله انتحاری شبه‌نظامیان طالبان به پایگاه نظامی ناتو در فرودگاه جلال آباد افغانستان و همچنین انفجار بمب در بازاری در شمال این کشور در روز شنبه، دستکم ۱۸ نفر کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز شنبه، ۲۲ آبان، دستکم هشت شورشی طالبان، از جمله دو بمبگذار انتحاری، به پایگاه هوایی جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار در شرق افغانستان که یکی از بزرگترین پایگاه‌های سازمان ناتو در افغانستان به شمار می‌رود، حمله کردند که در اثر این حمله، هشت نفر از شورشیان جان باختند.

طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در یک پیام تلفنی از مکانی نامعلوم اعلام کرده است که ۱۴ بمبگذار انتحاری در این حمله شرکت داشته‌اند.

این دومین حمله از سوی شبه نظامیان طالبان به پایگاه هوایی جلال آباد، در پنج ماه گذشته است. پایگاهی که در آن بیش از ۲۵۰۰ نیروی نظامی و غیرنظامی در آن به کار مشغولند.

ساعاتی پس از این حمله، انفجار یک بمب در بازاری در ناحیه امام صاحب از ولایت قندوز در شمال افغانستان نیز ۱۰ شهروند افغان، از جمله ۳ کودک، کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند.

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت انفجار این بمب را که در یک موتورسیکلت جاسازی شده بود بر عهده نگرفته است.

علاوه بر این دو واقعه، روز جمعه نیز یک بمبگذار انتحاری اتومبیل خود را در نزدیکی نظامیان افغان و ناتو در کابل منفجر کرد که در اثر این انفجار دو سرباز زخمی شدند. این انفجار نخستین انفجار در کابل در سه ماه گذشته بود.

حملات انتحاری و انفجار‌های ۲۴ ساعت گذشته در افغانستان در حالی صورت گرفته است که سران ناتو خود را برای کنفرانس لیسبون که در تاریخ ۲۸ و ۱۹ آبان‌ماه پیرامون جنگ افغانستان صورت خواهد گرفت، آماده می‌کنند تا با توجه به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر آغاز خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از خاک افغانستان از ژوئیه سال ۲۰۱۱، این مسئله مورد بررسی قرار دهند.

بر اساس طرحى كه باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، در سال ۲۰۰۹ اعلام كرد، نيروهاى نظامى ايالات متحده از ماه ژوئيه سال ۲۰۱۱ به تدريج از افغانستان خارج خواهند شد و کنترل امنیت افغانستان را به نیروهای افغان واگذار خواهند کرد.

آمريكا همراه با ساير كشورهاى عضو ناتو حدود ۱۵۰ هزار نيرو در افغانستان دارد كه سه برابر نيروهاى حاضر در اين كشور در سال ۲۰۰۸ است.
XS
SM
MD
LG